Aggódva figyelik a hőmérő higanyszálát cukrászok és jégkrémgyártók, mivel a következő hónapok időjárása befolyásolja döntően éves eredményeiket. A teljes évi mennyiség mintegy háromnegyede május és augusztus között fogy el, s ha idén is a tavalyihoz hasonló hűvös nyarunk lesz, szinte megszűnik a kereslet a nyalni való iránt.
[ajanlo=182][igazitas=left/]Fagylaltfogyasztásunk európai szinten is alacsony, mindössze 3,5 liter, szemben a nyugati 7-10 literrel, s az Egyesült Államok 20 literével. A hazaiak amellett, hogy keveset fogyasztanak árérzékenyek is. Sokan nem tudják megfizetni a 90-120 forintos gombócokat, inkább leszoknak a jeges desszertről. A cukrászok természetesen szívesen adnák olcsóbban termékeiket, de működési és gyártási költségeik ezt nem teszik lehetővé.
A tőkeerős multinacionális vállalkozások korán felismerték, hogy fontos, mi szerepel az árcédulán. A jégkrémcsaládját Eskimo-ról Algidára keresztelő Unilever, a Schöllert évekkel ezelőtt felvásárló Nestlé, valamint a Baldauf Kft.-t megszerző horvát Ledo jó néhány alacsonyabb árfekvésű termékkel igyekszik elnyerni a vékony pénztárcájú fogyasztók kegyeit. A versenybe a Lidl is beszállt, s mivel a csatlakozás óta megszűnt a hazai piac védelme, olcsóbb, saját márkás termékekkel árasztják el a piacot. A drágább, pálcikás és tölcséres jégkrémekből kevesebb fogy, de többet lehet velük keresni. Ízek tekintetében a magyar vásárló ragaszkodik a hagyományokhoz, hódít a csoki, a vanília és az eper. Az újabb próbálkozások népszerűsége nem bizonyul tartósnak, a receptek egy szezon után cserélődnek.
Az igen érzékeny magyar piacon a cukrászdák nem tudják felvenni a versenyt a nagyok által kínált jégkrémekkel, így részesedésük évről-évre csökken. Ennek ellenére szakemberek szerint korai lenne a gombócos fagylaltok temetése, mivel a piacon 40-50 százalékban még mindig ez uralkodik, s a jó minőség kedvéért kilométereket is képes autózni a fogyasztó, áll a Népszabadságban.
Korai temetni a gombócos fagyit
Hazánkban még mindig nyári hűsítő és nem desszert a fagylalt, noha a fogyasztói szokásokon folyamatos kampányokkal igyekeznek változtatni a jégkrémgyártók. Hódítanak a hagyományos ízek, míg az újdonságok a szezonvégeztével a feledés homályába merülnek, írja a Népszabadság.