A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség megkapta az Európai Bizottság jóváhagyását arra a nagyprojektre, mely a Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vasútvonal fejlesztését támogatja. A döntés azért is különösen fontos Magyarország számára, mert ez a beruházás az első nagyvasúti közlekedésfejlesztési nagyprojekt az Unióban, amelyet a 2007-13 közötti időszakban Brüsszel a támogatásáról biztosított.
A kormány még 2007 augusztusában hagyta jóvá, hogy a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítése kiemelt projektként megvalósulhasson, majd 2008 decemberében támogatásáról biztosította a GYSEV fejlesztési projektjét, amelyet Magyarország idén januárban nyújtott be Brüsszelnek.
A 48,6 milliárd forint összköltségű projekt keretében a Szombathely–Szentgotthárd vonal teljes rekonstrukciója, és a Sopron–Szombathely vonal korábban elkezdett rekonstrukciós munkáinak befejezése valósul meg. A fejlesztés javítja a régió elérhetőségét, erősíti a határon átívelő kapcsolatokat, elősegíti a turizmus fejlődését és jótékony hatást gyakorol a régió gazdaságára.
A beruházás befejeztével a teljes vonalon a mai 60-80km/h-ról 120 km/h-ra emelkedik a pálya sebesség. A már villamosított és korszerű biztosítóberendezéssel felszerelt Sopron–Szombathely vonalszakaszhoz hasonlóan a Szombathely–Szentgotthárd közötti vonalszakaszt is villamosítják, és korszerű biztosítóberendezéseket telepítenek.
A fejlesztés volumenét jól mutatja, hogy a rekonstrukció 116 km vonalhosszt érint. A beruházás a több mint 100 kilométernyi vasútvonal mellett lévő településeken élők közlekedésének minőségére jelentős hatással lesz: az utazási idő jelentősen csökken, a zajterhelés és légszennyezés mérséklődik. Az emelt peronok, az akadálymentesített állomások és megállóhelyek révén az idősek és a mozgáskorlátozottak számára könnyebb és kényelmesebb lesz a vonatközlekedés. Lövőn, Csákánydoroszlón, Alsórönökön, és Szentgotthárdon az európai uniós előírásoknak megfelelően meghosszabbítják az állomásokat.
A projekt nagyban javítani fogja két érintett nagyváros Sopron és Szombathely közúti közlekedését is, ahol nagy forgalmú közutak keresztezése kap korszerű megoldást; a felül- illetve aluljárók kialakításánál a gépjárművek mellett a gyalogosokra és a kerékpárosokra is gondoltak a tervezők.
Nem elhanyagolható eredménye a projektnek, hogy a vasútvonal korszerűsítési munkálatai közel 300 embernek adnak munkát az elkövetkező közel két évben. A projekt megvalósulása során a környezetvédelmi szempontok is érvényesülnek, hiszen a munkálatok befejezését követően GYSEV összes vasútvonalán villamos-vonatok járnak majd.