Tizenegyezer forint a különbség a Volán buszvezetők bérkövetelése és a tulajdonos, az ÁPV Rt. által ajánlott emelés között. A hároméves felzárkózás keretében a szakszervezet az országos átlagbér elérését tekintette célnak. Macher Ákos, az ÁPV Rt. vezérigazgató-helyettese nem érti milyen szakmai érv alapján akarnak tértől és időtől függetlenül átlagos keresetet, igaz, nem tagadja, hogy szinte mindenütt bérfeszültség van e nélkül, de ha teljesülne, amit kérnek, a tavaly nyereséges ágazatnak 10 milliárdos vesztesége lenne. Szerinte a mai bruttó 124 ezres ajánlat, amiben benne van az étkezési hozzájárulás, nem kötelező maximumra emelése, és az uniós csatlakozás következtében rövidülő munkaidő keresetveszteségének előrehozott ellentételezése megfelel.
Ez az ajánlat, mondta a vezérigazgató-helyettes, így is kedvező megkülönböztetés az Érdekegyeztető Tanácsban javasolt 5 százalékhoz képest. Inokai Géza, a Közúti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének elnöke szerint a buszvezetés, üzemben tartás igényes munka, ezért várják el legalább az átlagot, hiszen munkaerőhiányuk is van. Ami a nyereséget illeti, a buszközlekedés közszolgáltatás, az árakat az állam határozza meg.
Ez az ágazat egész Európában veszteséges, nálunk csak azért nem, mert vagyonfelélés folyik, lestrapálódnak a buszok, elég új beszerzése helyett, és alacsony a bér. Amúgy egyes Volán vállalatok átlaga között is előfordul 50 ezer forintos különbség. Az elnök szerint ha január végéig nem sikerül megállapodni, újabb sztrájkot hirdetnek meg, bár ő személy szerint bízik a megegyezésben.
Közeledő álláspontok
Mindkét fél engedett, de még nincsenek közel a megállapodáshoz. A Volán dolgozókat képviselő szakszervezet és a tulajdonos ÁPV Rt. bértárgyalásai tovább folynak, miközben az újabb sztrájk a levegőben lóg.