Az MGE és a DataHouse adatai szerint 2010 márciusában még 53 százalékkal, áprilisban pedig 44 százalékkal kevesebb személyautót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban, az ötödik hónapban az éves csökkenési ütem 24 százalékra mérséklődött, a forgalomba helyezett új autók száma 3.399 volt.
Az MGE közleménye szerint az értékesítési darabszámok továbbra is mélyen alatta maradnak a magyar piac felvevőképességének. Ennek elsődleges oka, hogy továbbra sem indult meg a vevőfinanszírozás, amelynek példátlanul alacsony szintje jelentősen gátolja, elsősorban a személygépjármű és motorkerékpár értékesítést.
Az egyesület szerint a személyautók piacán továbbra is a céges, illetve flotta eladások dominálnak. Ez a tendencia várhatóan mindaddig megmarad, ameddig a vevőfinanszírozás, és ezen belül az ügyfelek hitelfelvételi kezdve vissza nem tér. "Bízunk abban, hogy a parlamenti választásokat követően a megalakult új kormány első intézkedései, és programja megnyugtatóan hat a piaci szereplőkre, akik így elhalasztott gépjárművásárlásaikat elkezdik realizálni, illetve a munkanélküliségi mutatók javulása okán egyre inkább hajlandóak lesznek jövőbeni kötelezettségeket vállalni, azaz finanszírozásban vásárolni" - olvasható a közleményben.
A személyautók és kishaszon járművek piacán 2009. májushoz képest stabilizálódott a piac, ami az öt havi, kumulált arányszámot jelentősen javította. Megjegyzik azonban, hogy az értékesítési volumen növekedése még várat magára.
A motorkerékpárok piaca egyelőre relatív javulást sem mutat, ami részben a rendkívüli májusi időjárási körülményeknek is betudható.
A nagyhaszon járművek területén a járműveket használó gazdasági szereplők helyzete még nem javult annyira, hogy ez a piac jelentősen meginduljon. A fellendülés érzékelhetősége, illetve vásárlásokban megjelenését a második félévben várják.
Májusban a forgalomba helyezett kishaszon járművek 10, a motorkerékpárok 44, a nagyhaszon járművek száma 20 százalékkal esett vissza. Az első öt hónapban a visszaesés mértéke a kishaszon járműveknél 22, a motoroknál 38, a nagyhaszon járműveknél pedig 41 százalék volt.
MTI/Menedzsment Fórum