4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Együttműködési megállapodást írt alá Budapesten az Európai Unió és az Egyesült Államok a légiforgalmi irányító rendszerek összehangolásának fejlesztéséről - jelentette be Siim Kallas, az Európai Bizottság alelnöke, közlekedési biztos a csütörtökön Budapesten tartott sajtótájékoztatón.

A csütörtökön Budapesten  kezdődő a légiforgalmi irányítással foglalkozó magas szintű uniós konferencia alkalmából tartott tájékoztatón Völner Pál, az EU Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanácsának közlekedésért felelős soros elnöke, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára elmondta: az Európai Unióban kialakítandó közép-európai úgynevezett funkcionális légtérblokkban résztvevők áprilisban írják alá Szlovéniában a légtérblokk létrehozásáról szóló megállapodást.

Az Egységes Európai Égbolt  (Single European Sky) keretében 2012-ben megszűnik az európai légtér széttagoltsága, és a közép-európai országok légtere az egyik légtérblokkot (FAB-CE) alkotja majd. Az államtitkár újságírói kérdésre azt válaszolta: Magyarország mindent megtesz azért, hogy a magyar légiforgalmi irányításnak, a HungaroControlnak minél nagyobb szerep jusson ebben a FAB-CE-ben.

A korábbi tájékoztatás szerint a közép-európai légtérblokkba tartozik Magyarország mellett Ausztria, a Cseh Köztársaság, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szlovákia és Szlovénia.

Siim Kalas a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a légiforgalmi irányítás négy-öt évenkénti reformjára azért van szükség, mert különben ellehetetlenülne a légiközlekedés. Az ideit nagyon fontos évnek nevezte, mert jövőre jelentős forgalombővülést vár a piac. Ismertetette: míg a világ legnagyobb piacán, az amerikai légtérben 20 irányítási központ működik, addig az európaiban 58 irányít fele akkora forgalmat, mint az amerikai.

Carey Fagan, az Amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) nemzetközi ügyekért felelős igazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, hogy az amerikai a legnagyobb légi piac, a világ légi piacából 60 százalékkal részesedik. Hozzátette: irigykedve figyelik az Egységes Európai Égbolt és a FAB-ok gyors kialakítását. Hozzátette: más fontos kérdéseket is figyelemmel kísérnek az EU-ban, mint a légügyi biztonság és az egységes technológiák és eljárások kialakítása.

Az Egységes Európai Égbolt létrehozását az Európai Bizottság még 1999-ben kezdeményezte.

Az ebben a témában évente tartandó konferencia színhelye most Budapest. A magyar elnökség prioritásként kezeli az Egységes Európai Égbolt létrehozását. A csütörtökön és pénteken zajló tanácskozáson az Európai Bizottság közlekedési biztosa, a tagállamok légügyi főigazgatói, az Európai Parlament közlekedési bizottságának tagjai, a légiközlekedési hatóságok, a légi forgalmi szolgálatok és egyéb iparági szereplők vesznek részt.

Az egységes légtér technológiai pillére a SESAR (SES ATM Research), a légi forgalmi irányítás korszerűsítését célzó program, amelyet főleg a piaci szereplők finanszíroznak - válaszolta újságírói kérdésre Siim Kalas. Hozzáfűzte: a FAB-ok működtetéséhez az iparágon kívül a tagállamok is hozzájárulnak. A befektetés gyorsan megtérül a rövidebb útvonalakkal, amely kevesebb káros anyag kibocsátást és kevesebb üzemanyag felhasználást jelent.

Újságírói kérdésre a közlekedési biztos azt is elmondta, hogy Franciaországban eredményes próbálkozások folynak a polgári légi forgalom elől elzárt légtér szűkítésére. Ez már most 10-15 százalékkal rövidíti le a repülőgépek útvonalát.

Az Egyesült Államokkal most aláírt megállapodás a SESAR és az amerikai hasonló fejlesztési program, a NextGen összehangolását és a közös kutatás-fejlesztést alapozza meg. A rendszerek harmonizálása segíti a légi forgalom biztonságos és zavartalan üzemeltetést.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!