"A jelenleg működő - európai élvonalba tartozó - légiforgalmi irányító rendszer kapacitása és szolgáltatás-készlete lehetővé teszi az előrejelzett, sőt akár annál nagyobb forgalom biztonságos kezelését is" - közölte a HungaroControl a szakszervezet felvetéseire reagálva.
[ajanlo=98][igazitas=left/]A szakszervezet közleménye szerint a HungaroControl vezetése és a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Légiközlekedési Főosztálya semmit nem tett a helyzet megoldása érdekében, az irányítók egy csoportja ezért közérdekű bejelentéssel fordult Kóka János miniszterhez.
Merényi Miklós, a minisztérium kommunikációs vezetője elmondta: a tárca és a HungaroControl mindent megtesz a késések csökkentése érdekében. Folyamatban van a légi irányítás korszerűsítése is, amelyre az EU kohéziós alapjából pályáztak támogatásra.
Ferihegy forgalma márciusban már meghaladta a nyári csúcsra jellemző mértéket: egy hónap alatt több mint tízezer érkező-induló repülőgépet kezeltek az irányítók. A légi közlekedés európai irányítását felügyelő EUROCONTROL adatai szerint a magyar légiforgalmi irányítás tavaly egymillió perc késést okozott a légitársaságoknak, ez azonban az idén két-háromszorosára növekedhet - áll a szakszervezeti közleményben.
Ezzel szemben a HungaroControl úgy véli: miután a repülőtér forgalma jelentősen meghaladta az EUROCONTROL előrejelzéseit, a HungaroControl - a repülésbiztonság érdekében - korlátozta a ferihegyi légtér forgalmát. Ez légi járművenként átlagosan 12 másodperc, összesen 119 ezer perc késést okozott 2004-ben.
A szakszervezet szerint az úgynevezett repülési eljárások híján a repülőgépek útvonalának kiválasztásánál a légiirányítók improvizálni kényszerülnek, ami jelentékeny mértékben megnöveli az emberi hiba bekövetkezésének valószínűségét, és erre az elmúlt hónapokban példa is akadt.
A HungaroControl szerint viszont Ferihegy légterében a forgalom kezelése a nemzetközi szabványoknak megfelelő, a légiközlekedési hatóság által jóváhagyott műszer szerinti indulási és érkezési eljárások szerint történik. Az elmúlt egy év során a késések csökkentése érdekében kidolgozták a légtérszerkezet átalakítására és korszerűbb eljárások bevezetésére vonatkozó javaslatokat. A kapcsolódó miniszteri rendeletek várhatóan 2005. május 12-én lépnek hatályba.
(MTI)
Légikáosztól tartanak a hazai légiforgalmisták
A Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete szerint a biztonságos közlekedést veszélyezteti és a légiforgalmi irányítás megbénulásához vezethet, ha a Budapest Airport Rt. forgalmának növekedése az idei első negyedév tendenciájával folytatódik. A Hungarocontrol szerint azonban ez a vélemény megalapozatlan.