Az idei év első kilenc hónapjában 27,9 százalékkal nőtt a Kínában gyártott autók exportja: január és szeptember közt több mint 785 ezer gépjárművet értékesítettek külföldi piacokon, ami a tavalyi egész éves értéket közelíti - derül ki a Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) statisztikáiból.
A legnépszerűbb márkát gyártók listáját a Chery, a SAIC Motor, a Great Wall Motors, a Geely és a Dongfeng Motor vezetik, ezek a cégek jelenleg az exportpiac csaknem 80 százalékát fedik le. Az iparági adatok szerint a kínai autógyártó vállalatok első számú külpiacait Délkelet-Ázsia, a Közel-Kelet és Latin-Amerika feltörekvő gazdaságai jelentik.
A svéd Volvót 2010-ben felvásárló Geely csütörtökön bejelentette: már november elejével teljesítette az ez évre kitűzött eladási céljait. A vállalat exportja az első tíz hónap során 190 százalékkal nőtt, egész éves kivitele a 100 ezer gépjárművet is elérheti, miközben 2011 során még csupán 38 ezer autót értékesített külpiacokon. A Chery a vállalati statisztikák szerint az első félévben 30 százalékkal tudta növelni kivitelét, az első három negyedév során 150 ezer járművet exportált, közelítve az éves célként kitűzött 170 ezres határt.
Hasonló trendről számol be csaknem az összes nagy kínai autógyártó, a CAAM becslése szerint így az egymilliós határt is átlépheti az idén külföldön értékesített kínai autók száma, ami tavalyhoz képest 28 százalékos növekedést jelentene. A szövetség azt jósolja: a forgalomból származó bevételek 17,5 milliárd dollár körül alakulhatnak idén, ami csaknem 60 százalékos plusz a 2011-es adatokhoz képest.
A kínai gazdaság lassulása miatt visszaeső belső keresletet a cégek mind inkább a külpiacokra való koncentrálással próbálják ellensúlyozni. Ez az export növelésén túl külföldi cégek felvásárlását és vegyesvállalatok létrehozását is jelenti, erre buzdított legutóbb a Dongfeng Motor vezérigazgatója egy szakmai konferencián.
A kínai autógyártók terjeszkedését ugyanakkor nem mindenhol nézik jó szemmel: az Egyesült Államok szeptemberben a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) előtt kezdeményezett eljárást a kínai autókkal és autóalkatrészekkel kapcsolatosan, azt állítván, hogy azokat a kínai kormány támogatja, szembemenve ezzel a WTO szabályaival.
MTI