Ezek közül az első az, hogy aki nem kér a reklámokból, annak nem kell adni. Ugyancsak tanácsos szem előtt tartani: a szórás csak a közös képviselő közreműködésével történhet, a lakosság kérésére a közös gyűjtőládát kell használni, ha pedig nincs postaláda, a kiadványt nem etikus átdobni a kerítésen. A Budapesti Piacot 900 ezer példányban terjesztik, a felmérések szerint ebből 600 ezret olvasnak el. A cég több mint 20 ezer lépcsőházhoz kapott kulcsot a tulajdonosoktól munkája megkönnyítése érdekében.
Élen járunk a spamtiltásban
A szakma képviselői szerint Magyarországon a direkt marketing és az internetes levélszeméttel kapcsolatban a megszokottnál szigorúabbak a jogszabályi előírások. Az USA szövetséges államaiban eddig bárkinek lehetett küldeni hirdetést, ameddig az illető kifejezetten nem kérte ennek megszüntetését. Az elmúlt másfél évben a szövetségi államok elkezdtek áttérni az európai, szigorúbb gyakorlatra.
Novák Péter, a Kirowski Reklámügynökség szakértője szerint már léteznek olyan legális adatbázisok is, amelyek segítségével akár 2 millió fő is elérhető. A fogyasztók annak reményében iratkoznak fel ezekre a listákra, hogy számukra releváns információt tartalmazó levelekkel keresik meg őket. A hirdetési forma hatékonyságát mutatja, hogy sokkal több új fogyasztó iratkozik fel az adatbázisokra, mint ahányan lemondják a leveleket. Ebből kiindulva a nyomtatott reklámokra is kialakulhat az a speciális vevői kör, amely információként és nem szemétként kezelné a kiadványokat.
A reklámozás mostoha gyereke
Bár szórólapokból - a lakóházak lépcsőházában szétszórva, postaládákba gyömöszölve, lépcsőkre lerakva, kertkapun áthajítva - tengernyi található mindenütt, úgy tűnik, még sincsen gazdájuk. A Direkt Marketing Szövetség - tekintettel arra, hogy nem célzott közönséghez, hanem ömlesztve érkezik - a szórást nem tekinti a közvetlen marketingkommunikáció eszközének.
A reklámügynökségek a postaládás kampányokat profiluktól távol eső hirdetési formának érzik. A csupán jó indulattal legálisnak nevezhető kiadványok esetében pedig húszból egyen sem található meg a gyártó vagy a disztribúciót végző cég neve.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum
Lépcsőházi spamek: betelt a postaláda
A piac szereplői és a reklámszakma is támogatná, hogy jogi szinten is szabályozzák a kereskedelmi célú kiadványok postaládai terjesztését. A kormány e heti sms-kérdése kapcsán az mfor.hu-nak nyilatkozók elmondták: a teljes tiltás bevezetése indokolatlan lenne.