A legtöbb szolgáltató felkészült arra, hogy bekapcsolódjon e-business lebonyolításába is (e-fulfillment). Mindehhez szükség van korszerű raktárakra, számítógépes rendszerekre, on-line kapcsolatokra és lehetőleg automatizált komissiózó rendszerekre. A szolgáltatási hálózatokba való kapcsolódásuk vagy ilyen hálózatok üzemeltetése a rövid eljuttatási idő garantálásának és megvalósításának is eszköze.
Az a logisztikai szolgáltatás, melyre a globális ellátási láncok működtetésénél a kereslet irányul kiemelten tőkeigényessé vált és fokozott követelményeket jelent az alkalmazott munkaerő minősége tekintetében is.
Míg tehát a megbízók versenyképességük megtartása érdekében a "core competence" hangsúlyozásával a gyártásmélység mellett a szolgáltatásmélységet is folyamatosan csökkentik, addig a logisztikai szolgáltatók saját versenyképességük megtartása érdekében alaptevékenységük igen nagy mértékű, egyre szélesebb körű és a lehető legmagasabb minőségi színvonalú kiterjesztésére szorulnak. (A mellékelt táblázat a rendszerszolgáltatóktól /4 PL/ elvárt teljesítményeket tartalmazza.) Nekik kell ugyanis átvenni mindazokat a tevékenységeket, amelyeket a megbízói oldal gazdaságossági megfontolásokból átadásra érdemesnek minősít.
Mindehhez a logisztikai szolgáltatóknak kell a szolgáltatásvégzéshez szükséges mindazon infrastruktúrát is biztosítaniuk, amelytől megbízóik menekülnek. Ebből következően a megbízói oldal szabadulása a logisztikai szolgáltatási feladatok végzésétől tehát azt jelenti, hogy a feladatok és az infrastruktúra, a logisztikai szolgáltatókhoz kerülnek át és ennek következtében a logisztikai szolgáltatási outsourcing a szolgáltatói oldalon, a logisztikai szolgáltatók saját kompetenciájának eddig soha nem tapasztalt kiterjesztését vonja maga után, megnövelve ezáltal a globális logisztikai szolgáltatók szerepét.
Irodalom:
Prof. Baumgarten: Globale Trends und Strategien in der Logistik (TU Berlin 2001)
Rövidítések magyarázata:
4 PL Fourth Party Logistics Provider
rendszerszolgáltató
SCM Supply Chain Management
ellátási lánc menedzsment
ERP Efficient Replenishment
a végső fogyasztótól a nyersanyagbeszállítóig
terjedő lánc optimalizálása, integrálása
CRM Customer Relationship Management
a vevőkívánság szerinti menedzsment
APS Advanced Planning and Scheduling System
integrált tervezés a teljes ellátási lánc
vonatkozásában
Mellékletek:
Kiemelt tényezők
KEP szolgálatok és a hagyományos gyüjtőforgalom
Logisztikai szolgáltatási kihívások a globális ellátási láncban
A globalizáció és a logisztika egymásrahatásának hangsúlyozása napjainkban szinte minden vonatkozó szakirodalmi műben fellelhető