3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jövő évtől életbe lépő új vasúti törvény, azért vált szükségessé mivel a jelenlegi jogszabályok a liberalizáció bekövetkeztével a magyar vasutat piacai megvédésére kényszerítené ahelyett, hogy terjeszkedési lehetőséget nyitna számára – írta a Világgazdaság.

Várhatóan decemberben születik meg a jövő év elején életbe lépő új vasúti törvény, amelynek tárgyalása a héten várhatóan lezárul a parlamenti bizottságokban. A jogszabály olyan problémák tömegére ígér megoldást, amelyek ma nehézkessé, gazdaságtalanná teszik a vasúti szolgáltatásokat.

Az érvényes szabályozás ugyanis nem segíti a verseny kibontakozását, a liberalizálandó területek versenyképessé tételét. A MÁV viszonya rendezetlen az állammal és a vele rivalizáló magán vasúttársaságokkal is. Ilyen helyzetben a liberalizáció a magyar vasutat piacai megvédésére kényszerítené a terjeszkedés helyett.

Az új törvény lehetővé teszi a magán és önkormányzati pénzek beáramlását emellett a tulajdonviszonyokat konkretizálja. Az állam a törzshálózattal rendelkezik, emellett a mellékvonalak fölött is többségi befolyással rendelkezik és csak állami tulajdonú cég üzemeltetheti. A helyi vasutakat viszont az adott önkormányzat, vagy önkormányzati többségű társaság üzemeltetheti majd.

A helyi igényeket kielégítő kisebb nyomtávú térségi és elővárosi pályák közé kevés szakasz sorolható, de ezekre is lehet közszolgálati szerződést kötni. A harmadik pályakategória a villamosé, melyen helyi közforgalmi társaság működtethet, itt a társaság értelemszerűen az önkormányzattal köt szerződést.

A törvény megkülönbözteti a saját célú vasúti tevékenységet. Itt egy szervezet saját gazdasági tevékenysége érdekében szállít. A tervezet teljes mértékben a vállakozói vasút körébe sorolja az árufuvarozást és a vontatást. Ebből az következik, hogy magán kézbe fog kerülni a MÁV ZRt. önálló cégbe szervezett árufuvarozási üzletága s a később kiszervezendő vontatási tevékenysége is.

Az állam ugyanakkor adhat támogatást vállalkozó vasúttársaságoknak néhány célra, mint például a foglalkoztatás, képzés, pályafejlesztés és a kombinált forgalomfejlesztés. A MÁV számára tilos a keresztfinanszírozás a pályavasút és a többi tevékenysége között és a vasúti pályákhoz nyílt hozzáférést kell biztosítania - bizonyos kivételektől eltekintve - a piac többi szereplője számára.

A megszerzett pályahasználati jog nem adható el és nem ruházható át. Ha a kérelmező megfelel az elvárásoknak akkor a törvény értelmében a kért jogosultságokat meg kell adni. A liberalizált piac működését és a MÁV szervezeteinek pénzügyi szétválasztását az e célra létrehozott vasúti hivatal felügyeli majd - írta a Világgazdaság.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!