Várhatóan decemberben születik meg a jövő év elején életbe lépő új vasúti törvény, amelynek tárgyalása a héten várhatóan lezárul a parlamenti bizottságokban. A jogszabály olyan problémák tömegére ígér megoldást, amelyek ma nehézkessé, gazdaságtalanná teszik a vasúti szolgáltatásokat.
Az érvényes szabályozás ugyanis nem segíti a verseny kibontakozását, a liberalizálandó területek versenyképessé tételét. A MÁV viszonya rendezetlen az állammal és a vele rivalizáló magán vasúttársaságokkal is. Ilyen helyzetben a liberalizáció a magyar vasutat piacai megvédésére kényszerítené a terjeszkedés helyett.
Az új törvény lehetővé teszi a magán és önkormányzati pénzek beáramlását emellett a tulajdonviszonyokat konkretizálja. Az állam a törzshálózattal rendelkezik, emellett a mellékvonalak fölött is többségi befolyással rendelkezik és csak állami tulajdonú cég üzemeltetheti. A helyi vasutakat viszont az adott önkormányzat, vagy önkormányzati többségű társaság üzemeltetheti majd.
A helyi igényeket kielégítő kisebb nyomtávú térségi és elővárosi pályák közé kevés szakasz sorolható, de ezekre is lehet közszolgálati szerződést kötni. A harmadik pályakategória a villamosé, melyen helyi közforgalmi társaság működtethet, itt a társaság értelemszerűen az önkormányzattal köt szerződést.
A törvény megkülönbözteti a saját célú vasúti tevékenységet. Itt egy szervezet saját gazdasági tevékenysége érdekében szállít. A tervezet teljes mértékben a vállakozói vasút körébe sorolja az árufuvarozást és a vontatást. Ebből az következik, hogy magán kézbe fog kerülni a MÁV ZRt. önálló cégbe szervezett árufuvarozási üzletága s a később kiszervezendő vontatási tevékenysége is.
Az állam ugyanakkor adhat támogatást vállalkozó vasúttársaságoknak néhány célra, mint például a foglalkoztatás, képzés, pályafejlesztés és a kombinált forgalomfejlesztés. A MÁV számára tilos a keresztfinanszírozás a pályavasút és a többi tevékenysége között és a vasúti pályákhoz nyílt hozzáférést kell biztosítania - bizonyos kivételektől eltekintve - a piac többi szereplője számára.
A megszerzett pályahasználati jog nem adható el és nem ruházható át. Ha a kérelmező megfelel az elvárásoknak akkor a törvény értelmében a kért jogosultságokat meg kell adni. A liberalizált piac működését és a MÁV szervezeteinek pénzügyi szétválasztását az e célra létrehozott vasúti hivatal felügyeli majd - írta a Világgazdaság.