A vasúttársaság a motorvonatok hitel-finanszírozására vonatkozó új közbeszerezési eljárását a 2004. május 1-je óta hatályos EU-konform közbeszerzési törvény alapján bonyolítja le.
[ajanlo=521][igazitas=left/]Az elővárosi motorvonatok beszerzését lehetővé tevő 36 milliárd forint értékű banki hitelnyújtásra kétszakaszos - részvételi és ajánlattételi szakaszból álló - tárgyalásos közbeszerzési eljárás keretében kerül sor. A jelentkezés határideje december eleje, az ajánlatok megtételére pedig 2006. január első felében kerülhet sor. Az új közbeszerzési eljárás lefolytatásának ideje néhány héttel haladja meg a korábbi eljárás tervezett időszükségletét, derül ki az mfor.hu-hoz eljuttatott közleményből.
Az új közbeszerzési törvény alapján kiírt finanszírozási közbeszerzési eljárás megindításának előnye, hogy a hitel alacsonyabb finanszírozási költségek elérését teszi lehetővé. Emellett az elbírálásnál lehetőség nyílik a legalacsonyabb ellenszolgáltatás értékelési szempontjának alkalmazására, mely a MÁV számára kiemelten fontos.
Mint ismert, a vasúttársaság 2004 tavaszán - a szállítói felhívással egy időben közbeszerzési eljárást hirdetett meg a 30 villamos motorvonat beszerzésének finanszírozására, még a régi közbeszerzési törvény szerinti eljárás keretében. Az ajánlattevők előminősítése másfél évvel ezelőtt történt meg, ezért a folyamatban lévő eljárásban újra kellett volna minősíteni őket, ez pedig szűkíthette volna az ajánlattevők körét.
[ajanlo=182][igazitas=right/]A korábban a közbeszerzési eljárásba beépített lízing lehetőség üzleti szempontú alternatívának számított. A motorvonatok beszerzése ügyében a finanszírozóktól megkapott teheralapítási hozzájárulás azonban a lízinget, mint "tartalék" finanszírozási lehetőséget nem teszi szükségessé. Az új finanszírozási eljárás kiírását az is indokolja, hogy a hitel konstrukció költséghatékonyabb finanszírozási lehetőséget jelent, mint a lízing.
A Népszabadság információi szerint a finanszírozási pályázaton biztosan indul a Stadler mögött álló svájci bank, a UBS, illetve valószínűsíthetően részt vesz majd a Kreditanstalt für Wideraufbau, a Citibank és az MFB is. A hitelszerződés megkötésére valószínűleg csak 2006 elején kerülhet sor, s csupán ezután léphet életbe a tenderen győztesként kihirdetett Stadler Bussnang AG és a MÁV között még augusztus 15-én megkötött szerződés.
Az első szerelvényeket - a szerződés hatályba lépésétől számítva - 12 hónap múlva kell leszállítani. Székely Péter, a Transelektro Csoport elnöke az mfor.hu-nak korábban úgy nyilatkozott: az első vonatok jövő év vége felé állhatnak forgalomba a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs és Budapest-Tatabánya vonalakon. Gaál Gyula, a MÁV elnök-vezérigazgatója pedig - szintén lapunknak - elmondta: a jövő év második felére lesznek kész a szerelvények.
Menedzsment Fórum
MÁV-tender ügy: új közbeszerzés, késő vonatok
A MÁV Rt. új közbeszerzési eljárást indít a 30 elővárosi motorvonat beszerzésének finanszírozására. Emiatt várhatóan csúszik majd a MÁV-Stadler közötti szerződés életbe lépése, s így a vonatok leszállítása is.