A június elsejei MÁV-döntés egy két és fél hónapos jogi huzavona végére tehet pontot. Mint ismert, a magyar vasúttársaság március 18-án a Stadlert hirdette ki az összesen 60 villamos motorvonat szállítására és karbantartására kiírt pályázat nyerteseként.
Bombardier Talent |
További képek |
A második helyen végzett Bombardier március 23-án jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDb). A cég - többek között - azzal az indokkal támadta meg a döntést, hogy a győztes Stadler Bussnang nem saját, hanem anyacége, a Stadler Rail Group mérlegadataival tett eleget a pályázaton való részvétel feltételeinek.
A testület március 24-én ideiglenes intézkedéssel
tiltotta meg a MÁV-nak, hogy aláírja a Stadler-Ganz Transelektro svájci-magyar konzorciummal a szerződést. A testület április 19-én tárgyalta az ügyet, majd április 22-én tíz nappal meghosszabította az eljárási határidőt.
Stadler Flirt |
További képek |
A KDb május 2-án - gyakorlatilag a MÁV eljárási hibájára hivatkozva -
megsemmisítettea vasúttársaság a Stadlert győztesnek kikiáltó határozatát. A Menedzsment Fórum úgy tudja, hogy a Stadler - a határozat ellenére - saját kockázatára
tovább folytatjaa magyar vasútnak szánt vonatok gyártását.
A KDb indoklása szerint ugyanis az ajánlatkérőnek kötelessége a felhívásban meghatározni az ajánlatok elbírására vonatkozó minden olyan részletet, amelyek az elbírálás lényegét érintik. Ezt az értékelés során nem szabadott volna módosítani. Az ajánlatkérő az ajánlattevővel a tárgyalások során csak a megkötendő szerződés lényeges tartalmi elemeiről tárgyalhat, de az értékelés előre megadott kritériumrendszerét nem módosíthatja.
Bár a MÁV tudomásul vette a KDb döntését,
nem értett egyetaz abban foglalt elmarasztaló határozatokkal. A társaság szerint a lényegi kifogások többségét elutasították, a 10 millió forintos bírság pedig csak jelképes. A MÁV ennek ellenére új ártárgyalásokba kezdett mindkét féllel.
Az eredeti tervek szerint az új vonatokat 2006 márciusától vetik be a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs és Budapest-Tatabánya vonalakon. Bár az eddigi nyilatkozatok alapján egyik fél sem változtatott a korábban kialkudott szállítási határidőn, kérdéses, hogy a két és fél hónapos csúszás nyomán be tudják-e majd tartani kényszerű ígéretüket. Ha nem, úgy ismét az egyszerű adófizető jár rosszul, akinek további hónapokat kell majd várnia a jelenleginél európaibb körülményekre.
Menedzsment Fórum