A szúrós szagon és a közlekedés környezetszennyező hatásán túl a szaglás romlására, a szélütések és szívrohamok kockázatának növekedésére, sőt a nemzőképesség csökkenésére is figyelmeztetnek nemzetközi tanulmányok. „A legutóbbi országos szmog riasztások ismét arra világítottak rá, hogy a közlekedésbe való beavatkozás kínálja a leggyorsabb megoldást” – hívja fel a figyelmet Tóth János, a Prowerdose projekt vezetője. Az OGH Hírügynökség egy 2010-ben bejegyzett magyar találmány sorsának járt utána, amely a károsanyag-kibocsátást 30-60 százalékkal, az üzemanyag-fogyasztást pedig akár a negyedével is csökkentheti.
"421 forintos csúcsra emelkedik a dízel ára; Az áfa tovább növeli az üzemanyagok árát; 38 milliárd hiányzik még, jönnek az elbocsátások a BKV-nál; Csaknem 90 forinttal emelné az E85 adóját a kormány; Szmogriadó a magyar nagyvárosokban" – csak néhány szalagcím az előző hetekből, amelyek arra utalnak, valami bűzlik, és nem Dániában.
A Prowerdose projekt kutatás-fejlesztési szakemberei rövid és középtávon a benzint, gázolajat illetve bioetanolt használó járművek károsanyag-kibocsátását és fogyasztását csökkentő eljárások, pontosabban üzemanyag-adalékok kutatásában látják a megfizethető megoldást. A projekt vezetője hozzáteszi, egy olyan magyar találmány van a birtokukban, mely a neuralgikussá váló üzemanyagárak, az elviselhetetlen szmog-helyzet és az extrém egészségügyi kockázatok közepette egyszerű és mindenki számára elérhető megoldást nyújt az állami, önkormányzati illetve magántulajdonban levő közlekedési eszközök és munkagépek üzemeltetőinek. A károsanyag-kibocsátást 30-60 százalékkal lehet csökkenteni, ami ráadásul üzemanyag megtakarítást is eredményez, azaz több fronton tehetünk környezetünk és egészségünk védelméért.
Ez igazán húsba és „pénztárcába vágó” kérdés, mivel legutóbb a Spanyolországnak eladott CO2-kvótából befolyó 3 milliárd forintból kívánta finanszírozni a kormány a meglévő lakóépületek széndioxid-kibocsátásának csökkentésére, valamint az új építésű, energiatakarékos épületek támogatására kiírt pályázatot. A Prowerdose projekt pedig arra is megoldást kínál, hogyan teremthetünk nagyobb CO2-kvótát, hogyan csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, no meg hogyan ellensúlyozhatóak az elszálló üzemanyagárak. A projekt vezetője arra is rámutatott, hogy a szúrós szagon és a közlekedés környezetszennyező hatásán túl a szaglás romlására, a szélütések és szívrohamok kockázatának növekedésére, sőt a nemzőképesség csökkenésére is egyre hangosabban figyelmeztetnek nemzetközi tanulmányok.
A ProwerDose születése
Számos üzemanyag-adalékék ismert a szakirodalomban illetve kapható a kereskedelmi forgalomban. Ezen anyagok célja a motorok élettartamának, valamint energetikai hatásfokának növelése, a fogyasztás lehetőség szerinti csökkentése, illetve a károsanyag-kibocsátás mértékének a csökkentése. A ProwerDose multifunkcionális üzemanyag-adalék kifejlesztésére 2008-2009-ben került sor. Az elvégzett üzemanyag-adalék fejlesztés során a cél a jelenleg ismert és a gyakorlatban alkalmazott adalékanyagoknál előnyösebb hatású, környezetkímélő, az égési folyamatot tökéletesítő üzemanyag-adalék kidolgozása volt. A fejlesztés során előállított anyagkeverék fő komponensét izoalkánok elegye képezi.
A ProwerDose Kft. által előállított adalékanyag az alapcélul kitűzött energetikai hatásnövelés mellett igen jelentős mértékben csökkenti a károsanyag-kibocsátás, jellemzően a koromkibocsátás mértékét. A tesztszakaszban végzett további vizsgálatok a CO és K érték csökkenését, a teljesítmény növekedését és az üzemanyag-fogyasztás csökkenését is igazolta. A koromkibocsátás csökkenése átlagosan 24,9-55,7 százalék között mozgott, az üzemanyag-fogyasztás jelentősnek mondható csökkenése mellett.
A kifejlesztett izoalkán elegy (és speciális adalékok) sajátossága a piacion kapható anyagoktól oly mértékben tértek el, hogy magyar és nemzetközi szabadalmi bejegyzésre kerülhetett, „ProwerDose” fantázianévvel. Az új típusú, szabadalmi oltalom alatt álló üzemanyag-adalék benzin, dízel és bio-üzemanyagokhoz egyaránt adagolható.
A szabadalmi bejegyzést követően megkezdődött a kisszériás gyártás – egyelőre Németországban –, a forgalmazáshoz kapcsolódó egyéb előkészítő tevékenységek, és az immáron üzemszerű körülmények közötti kipróbálás tapasztalatainak gyűjtése és elemzése. A gyakorlati mérések, próbák elsősorban nagy futásteljesítményű és igénybevételű járműveket üzemeltetőknél történtek (buszok és kamionok), folyamatos kontrollmérésekkel ellenőrizve az adalékanyag hatásosságát. A fejlesztés nem állt meg, az elvégzett tesztelések eredményeinek felhasználásával tovább folyik az adalékanyag speciális irányú továbbfejlesztése.
Magyar sikertörténet
A Prowerdose gyakorlati kipróbálására az eddigiekben a Gemenc Volánnál, a Miskolci Közlekedési Vállalatnál, a Budapesti Közlekedési Vállalatnál (BKV), a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) az Országos Rendőr-főkapitányságnál (ORFK) illetve több nemzetközi fuvarozó cég tehergépjárműveinél került sor. A gyakorlati próbák eredményei stabilan igazolták a károsanyag-kibocsátás csökkenését, illetve az üzemanyag-fogyasztás mérséklődését. A Prowerdose alkalmazásával a nagy futásteljesítményű, kevéssé karbantartott dízel motorok esetében alkalmanként drámai javulás volt észlelhető (egy konkrét miskolci Ikarus autóbusz esetében a környezetvédelmi normákat messze meghaladó 5,47 százalék korom kibocsátási érték egy hónap folyamatos adalékalkalmazással a motor felújítása nélkül 1,18 százalékra csökkent) – tudta meg az OGH Hírügynökség.
A benzin és bioetanol üzemanyaggal hajtott járművek (kisteherautók, rendőrségi járművek, személygépkocsik) esetében is igazolható volt a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkenése, mely szakértői állásfoglalások értelmében üzemanyag fogyasztás csökkenést is eredményezett. Az égéshő emelkedése, valamint a tökéletesebb égés ugyanis egyértelműen javítja a belsőégésű motorok hatásfokát, tisztítja, és tisztán tartja a befecskendező és kipufogó rendszert.
Ajtók záródnak? Kiderül, mennyire jó gazda az állam és az önkormányzatok
A 2010-ben kezdett sikeres tesztek Csehországban, Szlovákiában és Romániában nagyobb visszhangot váltottak ki az állami, önkormányzati illetve magántulajdonban levő közlekedési eszközök és munkagépek üzemeltetői között, mint idehaza, és ott már indulnak a konkrét megrendelések is.
"A GEMENC VOLÁN–nál másfél évvel ezelőtt fejeződött be egy 45 napos tesztelés, mely során átlagosan 15 százalékos üzemanyag-fogyasztás és 35-40 százalék „K” érték csökkenés került megállapításra. A tesztelést követően az adalékanyag használatára irányuló tárgyalások érthetetlen módon megszakadtak. Nem ismerjük a társaság éves üzemanyag felhasználásának mértékét, de a honlapjukon 2010. március 1-i dátummal közzétett adatok alapján a Mollal gázolajszállításra 843,5 millió forintra kötöttek szerződést. Érthetetlen, hogy az évi minimum 84 millió forintos megtakarítás miért nem érdekli a társaság vezérkarát, persze egyszerűbb lehet az állam és az adófizetők segítségre várni” – mondta a projekt vezetője.
Egy majdnem pozitív ellenpéldáról tudunk csak beszámolni a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) esetében, ahol a vezérigazgató saját tapasztalatai és a tesztelés eredményeinek tanulmányozását követően az adalékanyag azonnali használata mellett döntött. Sajnálatos módon a buszok tulajdonosa egyelőre nem járult hozzá az adalékanyag alkalmazásához.
"Bár a BKV-nak sem tudnánk a költségvetéséből jelenleg hiányzó 38 milliárd forintot megspórolni, de több százmilliós nagyságrendű megtakarítást el lehetne érni a Prowerdos-al, amely az új géppark beszerzésében vagy a munkaerő megtartásában biztosan segíthetne, hogy a főváros levegőminőségéről már ne is beszéljünk. Hasonló a helyzet más vidéki nagyvárosokkal is. Egy szállítmányozó vállalat, ahol teszteltük az adalékanyagot, és havi 1,5 millió liter gázolajat használnak fel, több milliós nagyságrendű megtakarítást érhetne el egy év alatt. Ésszerű gazdasági okokkal nem magyarázható az az ellenállás, amivel Magyarországon ez a magyar találmány eddig szembesült” – mondta el a Prowerdose projekt vezetője, aki hozzátette, ha az állami és önkormányzati megrendelések eddig el is maradtak, biztos abban, hogy a privát szektor nem lesz ellensége a saját pénztárcájának és egészségének, sőt továbbra is bízik a döntéshozók felelősségérzetében.
Az OGH Hírügynökség értesülése szerint a találmányt Magyarországon szeretnék hasznosítani, ennek érdekében a tesztelések alkalmanként több milliós költségeit is mindenütt magára vállalta eddig a projekt. A fejleményektől is függ, hogy a munkahelyteremtő beruházást is jelentő gyártást és forgalmazást Magyarországra vagy esetleg egy másik közép-európai országba telepítik-e.
Forrás: OGH