A héten a Fordnak is gondjai támadtak, mert az áprilisban bejelentett ezerfős leépítés mellé további 1700 főtől válik meg a vállalat. A Ford amerikai eladásai négy százalékkal csökkentek májusban, írja a Reuters.
A legnagyobb autókonszern, a General Motors is hasonló lépéseket kénytelen tenni, három év leforgása alatt 25.000 munkahelyet szüntet meg és gyárakat zár be. A GM amerikai értékesítése 5,2 százalékkal esett vissza 2005 első öt hónapjában.
Mindkét autógyártó óriási engedményekkel kínálja kocsijait, egyben az alkalmazotti autóvásárlási kedvezmény igénybevételére bátorítják a dolgozók hozzátartozóit. A Ford akár ezer dollárral is olcsóbban kínálhat bizonyos típusokat, míg a GM bárki számára elérhetővé tette az alkalmazotti kedvezményt.
Az Alcoa azonban további ezerfős létszámleépítést tervez a préselő-, sajtolóüzemeiben, ezerötszáz dolgozót pedig a csomagolói és fogyasztói üzletágakból küldenek el, az Egyesült Államokban és Európában is. Az Alcoa eladását megingatja majd a hamburgi alumíniumkohászat bezárása, amit a magas energiaköltségekkel magyaráz a résztulajdonos Markisches Werk GmbH és maga az Alcoa is.
Az idei első negyedévben az Alcoa leépítési költségei elérték a 25 millió dollárt, miután már elküldött 1800 dolgozót, hogy évi 45 millió dollárt spóroljon. A cég a lépésektől összesen bruttó 195 millió dollár kiadáscsökkenést vár.
"Összességében az átszervezéseknek köszönhetően évi 200 millió dollárt takaríthatunk meg, ezzel is világszerte versenyképesebbé tesszük a céget" - tudatta Alain Belda elnök-vezérigazgató egy közleményben.
Tunyogi Henrik
Magyarországon is leépíthet az Alcoa
Több ezer fős leépítés várható az Alcoa vállalatnál, melyekben a hazai leányvállalatok is érdekeltek. Az mfor.hu a magyar leányoknál kérdezett utána az érintettségnek.