5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Átutalta az orosz állami Vnyesekonombank azt a 32 millió eurós bankgaranciát, amit az AirBridge Zrt.-nek vállalt a Malév privatizációjában a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnek fizetendő bérleti díjakra - mondta Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője szerdán.

Hozzátette: a magyar állam csütörtökön végrehajtja a Malévban az alaptőke már korábban bejelentett emelését.

Az már korábban nyilvánosságra került, hogy a magyar állam nem megveszi a Malévet a tulajdonostól, az orosz Vnyesekonombank kisebbségi tulajdonában lévő AirBridge Zrt.-től, hanem tőkét emel. A 25,36 milliárd forint tőkeemelésből 20,7 milliárd forint a készpénz, 4,66 milliárd forint pedig apport. Így a magyar állam a Malév 95 százalékos tulajdonosává válik, 5 százalék pedig az AirBridge birtokában marad.

A Vnyesekonombank a privatizáció során bankgaranciát vállalt arra, hogy a Malév bizonyos - állami tulajdonban maradó - eszközök és jogok után díjat fizet. A privatizációt megelőzően hozták létre a 100 százalékban állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft.-t, amely átvállalta  a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) 20 milliárd forintos hitelét a Malévtól úgy, hogy ennek fedezete a Malév márkanév, az egy Boeing 767-es repülőgépet birtokló Malco LLC, és a Százhalombatta-Ferihegy közötti kerozinvezetéknek a repülőtéren kívül eső szakasza, amelyekért a Malév bérleti, illetve használati díjat fizet.

A Malév helyzetének rendezéséről 2010. február 26-án kötött megállapodást a légitársaságban közvetett tulajdonos és hitelező Vnyesekonombank (VEB), a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és az AirBridge Zrt. Ez a megállapodás  tartalmazza ennek a 32 millió euró bankgaranciának a beváltását, amire a magyar pénzügyminiszter azt követően utasította a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t, hogy nem született végső megállapodás a Malév jövőjéről a  Magyar-Orosz Gazdasági Együttműködési Kormányközi Bizottság 2010. január 29-én tartott ülésén.

A Pénzügyminisztérium honlapján olvasható angol nyelvű megállapodás nyers magyar fordítása szerint a megállapodás hatályba lépésekor azonnal, vagy legkésőbb a hatályba lépést követő három munkanapon belül kellett volna az orosz banknak teljesítenie a fizetési kötelezettséget. A megállapodás pedig február 26-án hatályba lépett, miután azt az összes érdekelt aláírta.

A megállapodást tudomásul vevő kormányhatározatokból kiderül, hogy az alaptőkeemelésre a költségvetés általános tartalékából 10 milliárd forintot, az állami vagyonnal kapcsolatos költségvetési fejezet tartalékából pedig 7,32 milliárd forintot fordítanak. A 4,66 milliárd forint apport a Malév adósságának tőkévé konvertálása. A többi forrásról a dokumentumban nincs szó.

A február 26-án született megállapodás alapján a magyar nemzeti légitársaság jegyzett tőkéjét négymillió forintra csökkentik, majd új kibocsátású részvényekkel 26,82 milliárd forinttal megemelik. Az új részvényekből a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) 25,36 milliárd forintot jegyez, a fennmaradó hányadra pedig az orosz fél vállalt kötelezettséget. Erről a tőkerendezésről a Malév február 26-án megtartott rendkívüli közgyűlésén már döntöttek is.

A 20,7 milliárd forint készpénzből a Malév elsősorban a lejárt adótartozásait rendezi, a többi a tevékenység-finanszírozást szolgálja. A 4,66 milliárd forint adósság tőkévé konvertálása nem más, mint az a kamatokkal együtt számított vételár-előleg, amit az MNV adott korábban a Malévnak azért, mert a légitársaság megsegítése érdekében a vagyonkezelő a Malév földi kiszolgáló cége, a Malév Ground Handling Kft. megvásárlását tervezte.

Az AirBridge Zrt., amelynek kisebbségi tulajdonosa az orosz Vnyesekonombank, a vállalt részvényjegyzést a Malévnak nyújtott 5,38 millió euró kölcsön tőkévé konvertálásával teljesíti.

A már említett kormányhatározatban a kormány felhívta a pénzügyminisztert és a nemzeti fejlesztési és gazdasági minisztert arra, hogy haladéktalanul nyújtsanak be közös előterjesztést a kormány részére. Ennek tartalma egy olyan - meg nem nevezett összegű - kereskedelmi banki hitel, ami mögött az Eximbank közbeiktatásával közvetve 95 százalékban állami garancia áll.

A megállapodás szerint a Malév helyzetének rendezéséhez az egyik legfontosabb követelmény a Malév "fenntartási-megmentési és átalakítási tervének" megléte, amelyet az Európai Bizottságnak kell jóváhagynia. Ez a terv tartalmazza a Malév számára nyújtandó állami támogatás formáját és módszerét.

A megállapodás alapján a Vnyesekonombank a Malévnak nyújtott összes hitelét átalakítja ötéves futamidejű, hathavi EURIBOR plusz 5 százalékos kamatú hitellé. A törlesztés a futamidő végén egy összegben történik. Az orosz bank által adott kölcsön visszafizetéséig a magyar állam vállalta, hogy megtart legalább 25 százalék plusz egy szavazat részvényt abból a 95 százalékból, ami a tőkeemelés után a birtokába került. A hitel visszafizetéséig korlátozott az eladható részvények mennyisége, illetve értékesítés esetén, azonos feltételekkel együttértékesítési jog illeti meg az orosz bankot.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!