Rekordszintű, 24,4 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a Malév a tavalyi évben, derül ki a légitársaság mfor.hu-hoz eljuttatott pénteki közleményéből. Bevételei 23 százalékkal estek vissza, az utasszám viszont hat százalékkal nőtt.
Mivel magyarázzák a hatalmas mínuszt?
A cég szerint a veszteség kialakulására számos, a múltban történt hibás döntés is hatással volt.
A közlemény emlékeztet arra, hogy a Fokker 70-es repülőgépeket évtizedes használat után tavaly vonták ki a forgalomból, az elmúlt években ugyanakkor nem különítettek el összeget, ami fedezte volna a gépek visszaadásának költségeit, és nem terveztek be egyéb karbantartási munkákat sem ezekre a repülőgépekre. Ennek eredménye egy egyszeri, 4,8 milliárd forintos költség lett.
Emellett - a közlemény szerint - a korábbi "megbízhatatlan tulajdonosi viszonyok" is nagyban hozzájárultak a veszteséghez. A helyes finanszírozás hiánya miatt a légitársaság versenytársainál kedvezőtlenebb kondíciókkal tudott csak működni, kisebb kedvezményeket kapva számos beszállítótól. Másrészt a társaságot rendkívül drágán finanszírozták: 2009-ben 4 milliárd forintot fizettek ki kamatokra, a teljes pénzügyi kiadások összege pedig elérte a 15,6 milliárd forintot.
Visszaélésekre lehetőséget adó szerződések
A közlemény szerint a cég tavaly 20 milliárd forinttal kevesebbet fordított üzemelési kiadásokra. A menedzsment számos régi előnytelen szerződést felmondott, több magas költségen működő külföldi irodát bezárt, jelentősen csökkentette a létszámot, egyszerűsítette a társaságon belüli bürokratikus eljárásokat, és egy olyan átlátható szervezetet hozott létre, mely lehetővé teszi a teljes kontrollt valamennyi költségelem felett.
"Az a szervezet-átvilágító audit, melyet a tavalyi évben indítottam, talált olyan, a Malévra nézve előnytelen szerződéseket, melyeket a jelenlegi menedzsment felülvizsgált, hogy a visszaélések lehetőségét megszüntesse" - mondta el Martin Gauss vezérigazgató. Egyes szerződések felülvizsgálata jelenleg is folyik.
Ami az évkezdetet illeti, a cég 60 ezerrel több utast szállított az első három hónapban, ami 11 százalékos forgalomnövekedést jelent. A cég szerint idén eddig mind a bevételi, mind az utasforgalmi tervek teljesültek.
Menedzsment Fórum