3p

A McDonalds a franchise módszerével ütné ki a nyeregből legnagyobb riválisát, a KFC-t Kínában. A gyors és olcsó hálózatépítés azért olyan sürgős, mert jövőre Peking a kiskereskedelemben is a piac megnyitására készül.

A McDonalds a franchise módszerével ütné ki a nyeregből legnagyobb riválisát, a KFC-t Kínában. A gyors és olcsó hálózatépítés azért olyan sürgős, mert jövőre Peking a kiskereskedelemben is a piac megnyitására készül.

A világ legnagyobb étteremhálózata 2006-ig 12 franchise-üzlet megnyitását tervezi az ázsiai országban, értesült a Reuters hírügynökség. A McDonald's globális forgalmának 70 százalékát franchise-rendszerben bonyolítja, de hatszáz kínai üzletének nagy része egyelőre vagy teljes egészében a vállalat tulajdonában van, vagy vegyesvállalati rendszerben működik. Az első franchise üzletet tavaly nyitották az északi kikötővárosban, Tian-csinben.
[ajanlo=84][igazitas=left/]
"A franchise-zal kapcsolatos törvényi szabályozás liberalizációja várhatóan jövő év végéig lezajlik, és a jogdíjak tulajdonosai is nagyobb védelemre számíthatnak" - mondta Tom Su-Hu, a cég dél-kínai regionális igazgatója. A franchise segítségével egy cég minimális tőkével maximális terjeszkedést hajthat végre: a McDonald's nemzetközi sikerei is ennek köszönhetőek.

Az étteremlánc, amely első kínai üzletét 1990-ben nyitotta, szeretné beérni a nagy konkurenciát, a KFC-t, amely kétszer annyi üzlettel rendelkezik az ázsiai országban, ebből mintegy harminc már franchise-zal működik. A külföldi üzletláncok listájának élén egyébként a KFC mellett olyan cégek állnak, mint a Century 21 Real Estate ingatlanközvetítő, vagy az Avon kozmetikai vállalat.

Egy franchise üzlet nyitása a McDonald's-nál egyébként hozzávetőleg 302-410 ezer dollárba kerül Kínában - egy olyan országban, ahol az egy főre jutó éves jövedelem alig ezer dollár. Az Egyesült Államokban a boltnyitás összege elérheti az egymillió dollárt is. Az üzletlánc a tervek szerint 2005-ben száz új éttermet nyitna, 2008-ig, vagyis a pekingi olimpiai játékok idején pedig már ezer étteremmel rendelkezne.

A jelenlegi hatszáz üzlethez képest a cég legnagyobb ázsiai piacán, Japánban 3760 étterem működik. "Egyre több ember jár étterembe Ázsiában, Kína ezen belül is gyorsan fejlődő piacnak számít" - mondja Su-Hu. Peking pedig ígéretet tett arra, hogy 2005-ig enyhít a külföldi kereskedőkre vonatkozó tulajdonosi szabályokon. A McDonald's ázsiai, közel-keleti és afrikai piacai 2003-ban a globális forgalomból 14 százalékkal, 2,45 milliárd dollárral részesültek, melynek felét az ausztrál, kínai és japán üzletek hozták.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!