A McDonalds a franchise módszerével ütné ki a nyeregből legnagyobb riválisát, a KFC-t Kínában. A gyors és olcsó hálózatépítés azért olyan sürgős, mert jövőre Peking a kiskereskedelemben is a piac megnyitására készül.
A világ legnagyobb étteremhálózata 2006-ig 12 franchise-üzlet megnyitását tervezi az ázsiai országban, értesült a Reuters hírügynökség. A McDonald's globális forgalmának 70 százalékát franchise-rendszerben bonyolítja, de hatszáz kínai üzletének nagy része egyelőre vagy teljes egészében a vállalat tulajdonában van, vagy vegyesvállalati rendszerben működik. Az első franchise üzletet tavaly nyitották az északi kikötővárosban, Tian-csinben.
[ajanlo=84][igazitas=left/]
"A franchise-zal kapcsolatos törvényi szabályozás liberalizációja várhatóan jövő év végéig lezajlik, és a jogdíjak tulajdonosai is nagyobb védelemre számíthatnak" - mondta Tom Su-Hu, a cég dél-kínai regionális igazgatója. A franchise segítségével egy cég minimális tőkével maximális terjeszkedést hajthat végre: a McDonald's nemzetközi sikerei is ennek köszönhetőek.
Az étteremlánc, amely első kínai üzletét 1990-ben nyitotta, szeretné beérni a nagy konkurenciát, a KFC-t, amely kétszer annyi üzlettel rendelkezik az ázsiai országban, ebből mintegy harminc már franchise-zal működik. A külföldi üzletláncok listájának élén egyébként a KFC mellett olyan cégek állnak, mint a Century 21 Real Estate ingatlanközvetítő, vagy az Avon kozmetikai vállalat.
Egy franchise üzlet nyitása a McDonald's-nál egyébként hozzávetőleg 302-410 ezer dollárba kerül Kínában - egy olyan országban, ahol az egy főre jutó éves jövedelem alig ezer dollár. Az Egyesült Államokban a boltnyitás összege elérheti az egymillió dollárt is. Az üzletlánc a tervek szerint 2005-ben száz új éttermet nyitna, 2008-ig, vagyis a pekingi olimpiai játékok idején pedig már ezer étteremmel rendelkezne.
A jelenlegi hatszáz üzlethez képest a cég legnagyobb ázsiai piacán, Japánban 3760 étterem működik. "Egyre több ember jár étterembe Ázsiában, Kína ezen belül is gyorsan fejlődő piacnak számít" - mondja Su-Hu. Peking pedig ígéretet tett arra, hogy 2005-ig enyhít a külföldi kereskedőkre vonatkozó tulajdonosi szabályokon. A McDonald's ázsiai, közel-keleti és afrikai piacai 2003-ban a globális forgalomból 14 százalékkal, 2,45 milliárd dollárral részesültek, melynek felét az ausztrál, kínai és japán üzletek hozták.
Menedzsment Fórum
Marakodnak a gyorsétteremláncok a kínai piacon
A McDonalds a franchise módszerével ütné ki a nyeregből legnagyobb riválisát, a KFC-t Kínában. A gyors és olcsó hálózatépítés azért olyan sürgős, mert jövőre Peking a kiskereskedelemben is a piac megnyitására készül.