3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A harmadik negyedévben is csökkent az élelmiszerek mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalma hazánkban, derül ki egy aktuális elemzésből. Ez már sorrendben a hatodik olyan negyedév, amikor visszaesést mértek ezen a területen, ami arra utal, hogy a háztartások itt is szorosabbra húzták a nadrágszíjat.

2,9 százalékkal csökkent Magyarországon az élelmiszer és háztartási vegyiáru mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalma az előző év hasonló időszakához képest, áll a Nielsen piackutató cég mfor.hu-hoz eljuttatott elemzésében. A 2008 áprilisa, azaz még jóval a válság kirobbanása előtt kezdődött negatív trend tehát folytatódik – ez sorrendben a hatodik félév, amikor visszaesést mérnek.

Tavaly ilyenkor estünk a legtöbbet 

A legnagyobb zuhanást egyébként 2008 negyedik negyedévében regisztrálták – ekkor 3,5 százalékkal estek a mennyiségben mért eladások egy évvel korábbhoz képest. Ez valószínűleg arra vezethető vissza, hogy a válság 2008 októberében érte el hazánkat – relatív hirtelen, de annál nagyobb intenzitással.

Ami a nemzetközi helyzetet illeti, összesen kilenc fejlett európai országban estek az eladások az idei harmadik negyedévben. A legnagyobbat Írország bukta ( mínusz négy százalék), míg Csehországban és Szlovákiában 3-3, Finnországban és Görögországban 2-2, Dániában, Németországban és Olaszországban pedig egy-egy százalékos mínuszt jegyeztek fel.

A térség Nielsen által vizsgált államai közül növekedést mértek Ausztriában (2,5 százalék) és Lengyelországban (2,3 százalék) – igaz, utóbbi országban a második negyedévben még sokkal izmosabb, 7,5 százalékos volt a bővülés -, és emelkedett a forgalom Boszniában, Albániában, Oroszországban, Szerbiában, Macedóniában és Szlovéniában, valamint Franciaországban, Nagy-Britanniában és Spanyolországban is.

Összességében átlagosan egy százalékkal nőttek a mennyiségben mért eladások 2008 harmadik negyedévéhez képest – ez átlagos bővülési ütemnek felel meg az elmúlt negyedévek számait tekintve (az európai átlagnak minden negyedévben sikerült pluszban maradnia – a szerk.) Figyelemre méltó, hogy földrészünkön még mindig kedvezőbb a bővülés üteme, mint Észak-Amerikában, emelték ki a Nielsen szakértői.

Értékben mérve is átlag alatt vagyunk

Ami az értékben mért eladásokat illeti, Magyarország 1,2 százalékos pluszt produkált a harmadik negyedben 2008 harmadik negyedévéhez viszonyítva. A növekedés üteme azonban folyamatosan csökken – 2008 elején például még 8,8, 2009 első három hónapjában 4,4, a második negyedévben pedig 3,6 százalékos bővülés volt tapasztalható. 

A huszonegy vizsgált, fejlett ország átlagban ennél nagyobb, 2,4 százalékos ütemben fejlődött - ez azonban az elmúlt tizennyolc hónap legalacsonyabb mutatója. Továbbra is meglehetősen erős Lengyelország, ahol 5,8 százalékkal emelkedtek az értékben mért eladások.

Átlag felett drágulunk

A Nielsen szerint a fogyasztói átlagár hazánkban 4,1 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban, miközben Portugáliában öt, Szlovákiában négy, Csehországban pedig két százalékkal csökkent.

Deflációt egyébként összesen  tíz országban regisztráltak, az európai átlag azonban még így is 1,3 százalékos pluszt mutat. Igaz, a második negyedévben még dupla ekkora volt a drágulás üteme.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!