3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a héten újabb negatív hír jelent meg a magyar kiskereskedelemből, a Nielsen szakemberei a pozitívumokra hívják fel a figyelmet: a negyedik negyedévben 2 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot adtak el, mint egy évvel előtte, hasonlóra másfél éve nem volt példa.

Húsz európai ország közül csak Görögországban és Németországban csökkent a bolti eladás mennyiséget tekintve - derül ki a Nielsen adatiból. Hazánkban másfél év után először fordult elő, hogy mennyiségben növekedni tudott a boltok forgalma. A teljes kiskereskedelmi forgalmat illetően a héten jelentette be a KSH, hogy tavaly az év egészében 2,3 százalékkal, decemberben pedig 1,7 százalékkal csökkent a forgalom.

Bár mennyiséget tekintve a forgalom 2 százalékkal nőtt a negyedik negyedévben, az előző évi hasonló periódushoz képest, a piac értékben stabil maradt, mivel az árszínvonal átlag 2 százalékkal alacsonyabb lett – emeli ki Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója. Az árszínvonal csökkenését több tényező együttes hatása eredményezte: Nőtt a kereskedelmi márkás termékek és az olcsóbb kereskedelmi csatornák forgalma, valamint az akciós értékesítés.

Magyarország mellett 1-2 százalékkal alacsonyabb átlagárakat regisztrált a Nielsen Svájcban, Lengyelországban, Spanyolországban és Portugáliában is. A többi országban már emelkedtek az átlagárak, sőt Nagy-Britanniában, Törökországban és Dániában 3 százalékot meghaladó mértékben.           

A Nielsen igazgatója rámutat, hogy mennyiségben a napi fogyasztási cikkeknél a negyedik negyedévi plusz 2 százalék nagyobb, mint a növekedés aránya tíz másik országban, például Hollandiában, Belgiumban, Ausztriában, Csehországban.  Sőt, Görögországban és Németországban már a harmadik egymást követő negyedévben csökkent az eladott árumennyiség, az előző évi hasonló periódusokhoz viszonyítva.

Legnagyobb ütemben bővült az élelmiszer-kiskereskedelem piaca a negyedik negyedév során Törökországban értéket tekintve 9 százalékkal. Szlovákiában 7, Írországban 5 százalékos a növekedés.
    
Amíg értékben, nominálisan húsz európai országban átlagosan 2,6 százalékkal emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a tavalyi negyedik negyedév során, addig a mennyiségi növekedés átlaga még viszonylag kis mértékű, 1,1 százalékkal – állapítja meg Szalókyné Tóth Judit a tavalyi és egy évvel korábbi negyedik negyedévek összehasonlítása alapján. Ugyanakkor tovább emelkedett a napi fogyasztási cikkek átlagárának növekedési üteme, és 1,5 százalékot ért el október-decemberben, a vizsgált húsz országban, az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!