Bár a társaság megjelenésére Magyarországon több mint harminc évet kellett várni, a cég az azóta eltelt másfél évtizedben - köszönhetően a fogyasztók lankadatlan hamburger-éhségének - rohamos növekedéssel pótolta be a késlekedést. Az első egység még 1988-ban nyílt meg a belvárosi Régiposta utcában, a vidéket - Győr bevételével - 1990-ben, a Balatont Siófok révén 1995-ben érte el a lánc, 1997-ben pedig már minden 50 ezer fővárosi lakosra jutott egy étterem.
S bár az első időszak növekedési üteme - kilenc év, ötven üzlet - az ezredforduló tájékára lelassult, a pénzügyi siker itthon is töretlen: tavaly a nettó árbevétel hat százalékkal 27,4, az eredmény 7 százalékkal 1,983 milliárd forintra nőtt, egy étterem átlagosan nettó 319 millió forint forgalmat hozott, s idén - egy újabb egység nyitásával - 88-ra nő a hazai McDonalds'ok száma.
McDonald's jövő: irány Kína!
Minek tudható be, hogy a lánc a szűnni nem akaró támadások ellenére továbbra is virágzik? A Süddeutsche Zeitung elemzője két tényezőben látja ennek okát: egyrészt a gyorsétteremlánc az ember legősibb szükségletét, az evést elégíti ki mindenféle manír nélkül, a lehető legpragmatikusabb és leggyorsabb módon. A titok másik nyitja a standardizálás: a hamburgerek szigorú norma szerint, futószalagon, ipari méretekben és technikával készülnek. A fogyasztó már belépéskor engedelmeskedik a pavlovi reflexnek, s - az étvágygerjesztő zsírok és egyéb összetevők illatának engedelmeskedve - nyállal teli szájjal bódul a megváltó pult felé.
Az újítások ellenére az alaprecept tehát mit sem változott. Skinner szerint jelenleg naponta két millióval több vendég tódul be a McDonald's kapuin, mint két évvel ezelőtt, tavaly pedig - világviszonylatban - az utóbbi 17 év legjobb forgalmát produkálta a cég. A jövőben rejlő lehetőségek beláthatatlanul nagyok: nemzetközi szinten Kína tűnik a legígéretesebb piacnak. A távol-keleti országban már 650 étterem üzemel, az elkövetkező években pedig kétszámjegyű növekedési ütemmel számol a társaság vezére.
Skinner egyébként - példamutató főnökhöz méltóan - a konszern központjában található McDonald's egységben falatozik nap mint nap. Kérdés, hogy két hamburger között eszébe jut-e tragikus hirtelenséggel elhunyt elődei sorsa. Jim Cantalupo 2004 áprilisában, alig egy évvel kinevezése után hunyt el szívrohamban, utódját, a magánemberként is McDonald's-kosztot fogyasztó, 15 éves kora óta a céget szolgáló Charlie Bellt pedig a rák vitte el 2005 januárjában.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum
McDonalds: ötven év hamburger
Fél évszázada Chicagóból indult világhódító útjára a MCdonalds, mely szimbólumának ismertsége mára túlszárnyalta a keresztét. A cég a sikerek mellett azonban a tömegek haragját is kivívta.