3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fél évszázada Chicagóból indult világhódító útjára a MCdonalds, mely szimbólumának ismertsége mára túlszárnyalta a keresztét. A cég a sikerek mellett azonban a tömegek haragját is kivívta.

Bár a társaság megjelenésére Magyarországon több mint harminc évet kellett várni, a cég az azóta eltelt másfél évtizedben - köszönhetően a fogyasztók lankadatlan hamburger-éhségének - rohamos növekedéssel pótolta be a késlekedést. Az első egység még 1988-ban nyílt meg a belvárosi Régiposta utcában, a vidéket - Győr bevételével - 1990-ben, a Balatont Siófok révén 1995-ben érte el a lánc, 1997-ben pedig már minden 50 ezer fővárosi lakosra jutott egy étterem.

S bár az első időszak növekedési üteme - kilenc év, ötven üzlet - az ezredforduló tájékára lelassult, a pénzügyi siker itthon is töretlen: tavaly a nettó árbevétel hat százalékkal 27,4, az eredmény 7 százalékkal 1,983 milliárd forintra nőtt, egy étterem átlagosan nettó 319 millió forint forgalmat hozott, s idén - egy újabb egység nyitásával - 88-ra nő a hazai McDonalds'ok száma.

McDonald's jövő: irány Kína!

Minek tudható be, hogy a lánc a szűnni nem akaró támadások ellenére továbbra is virágzik? A Süddeutsche Zeitung elemzője két tényezőben látja ennek okát: egyrészt a gyorsétteremlánc az ember legősibb szükségletét, az evést elégíti ki mindenféle manír nélkül, a lehető legpragmatikusabb és leggyorsabb módon. A titok másik nyitja a standardizálás: a hamburgerek szigorú norma szerint, futószalagon, ipari méretekben és technikával készülnek. A fogyasztó már belépéskor engedelmeskedik a pavlovi reflexnek, s - az étvágygerjesztő zsírok és egyéb összetevők illatának engedelmeskedve - nyállal teli szájjal bódul a megváltó pult felé.

Az újítások ellenére az alaprecept tehát mit sem változott. Skinner szerint jelenleg naponta két millióval több vendég tódul be a McDonald's kapuin, mint két évvel ezelőtt, tavaly pedig - világviszonylatban - az utóbbi 17 év legjobb forgalmát produkálta a cég. A jövőben rejlő lehetőségek beláthatatlanul nagyok: nemzetközi szinten Kína tűnik a legígéretesebb piacnak. A távol-keleti országban már 650 étterem üzemel, az elkövetkező években pedig kétszámjegyű növekedési ütemmel számol a társaság vezére.

Skinner egyébként - példamutató főnökhöz méltóan - a konszern központjában található McDonald's egységben falatozik nap mint nap. Kérdés, hogy két hamburger között eszébe jut-e tragikus hirtelenséggel elhunyt elődei sorsa. Jim Cantalupo 2004 áprilisában, alig egy évvel kinevezése után hunyt el szívrohamban, utódját, a magánemberként is McDonald's-kosztot fogyasztó, 15 éves kora óta a céget szolgáló Charlie Bellt pedig a rák vitte el 2005 januárjában.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!