Csökken a megtartás varázsa és korlátozottabb az alkalmazása, ha a költségei meghaladják a hozamát. Tény, hogy ezt nem mindig egyértelmű eldönteni célszerű azonban jól átgondolni az elmenetel költségeit, hogy a közvetett hatásokat és az elveszett hozamokat is belevegyük a számításba.
Ha már adottnak vesszük a fluktuációt, az információs technológia sokat segíthet az ebből eredô károk kivédésében, rögzítve olyan adatokat, amelyek e nélkül elvesznének az alkalmazott távozásával. Nagy segítség lehet akár egy olyan egyszerű technológia is, mint az elektronikus levél (e-mail): egy egész team távozásakor is megmenthető a helyzet a hivatalos levelezésük áttekintésével.
A munkapiacon zajló erős verseny és a megtartás nehézségei arra is ösztönözhetik a vállalatokat, hogy együttműködjenek egymással.
A szövetség talán legköltségesebb példáját az AT&T találta ki a nagy leépítések és munkanélküliség idején 30 nagyvállalat bevonásával. A szövetség keretén belül, ha egy vállalat kulcsemberek leépítésére kényszerült, azok közvetlenül átkerülhettek egy másik vállalathoz. Ez a kezdeményezés mára naggyá fejlődött és komoly tesztek alapján dől el, hogy ki hova kerüljön.
Ezek voltak a téma szempontjából legfontosabb technikák. Bár azt hiszem, ez már korábban kiderült, fontos hangsúlyozni, hogy ezek a módszerek nem alkalmazhatók mechanikusan. Emberi problémák között gyakorlatilag sohasem fordul elő kettő, mely tökéletesen egyforma lenne, ezért tehát mindig alaposan meg kell fontolnunk a vállalatok közti átvihetőségüket. Ha azonban úgy ítéljük meg, hogy egyik-másikuk máshol is működne, ne habozzunk alkalmazni azt akkor sem, ha esetleg nem tudunk "laboratóriumi" körülményeket teremteni az implementálásához.
Megtartás a XXI. században
Nem kívánok egyre banálisabbá váló közhelyeket hangoztatni a jól képzett és tehetséges munkaerô stratégiai fontosságúvá válásáról...