Hiába húzódik már hónapok óta a Takata légzsákbotránya, a cég lényegében csak most ismerte el nyilvánosan, hogy a 2000-es években gyártott légzsákjai hibásak. Mint az ismert, a légzsákokkal az a probléma, hogy olyan erővel fújódnak fel ütközés közben, hogy gyakorlatilag szétrobbantják a légzsák körüli tároló rekeszeket, és a törmeléket az utastérbe lövik. A gyanú szerint a magas páratartalmú levegőnek való huzamosabb kitettség miatt túl gyorsan égnek el azok a vegyszerek, amelyek segítik a légzsákok felfúvódását, ez okozza a meghibásodásokat.
A cég óriási bajban van és lényegében az autógyárak kegyétől függ a fennmaradása. A Takata gyártja a világon használt légzsákok 22 százalékát. Összesen 11 autógyár - a BMW, a Fiat, a Chrysler, a General Motors, a Ford, a Mazda, a Mitsubishi, a Nissan, a Subaru, a Toyota és főleg a Honda - használja a Takata légzsákjait.
A javítások, büntetések és bírósági eljárások költségeire több mint 83 milliárd jent (189 milliárd forint) különített el a japán cég az utóbbi három év alatt. Az autóként hatezer jenes költséget számolva a keddi megállapodással 100 milliárd jen fölé növekszik az új számla. Ez az összeg több mint kétharmada a Takata március végén mért nettó eszközértékének.
A fő kérdés, hogy miként reagálnak a nagy gyártók és megőrzik-e bizalmukat. A cégek dönthetnek úgy, hogy lenyelik a költségek egy részét, vagy megvárják a Takata helyzetének javulását és csak akkor nyújtják be a számlát.
Mivel a Honda már jelezte, hogy új autóiba nem a Takata légzsákjait szereli, ez kihathat a vállalat termelésére is.
Miskolcon is van Takata
Jogosan merül fel tehát a kérdés, hogy mit kezd a cég az egyes üzemekkel, többek között a miskolcival, amely nem is olyan régen, 2014 októberében kezdte meg a gyártást.
Megkérdeztük tehát a céget, hogy változnak-e az üzleti tervek a visszahívási-botrány tükrében, vagy sem.
A válasz igen megnyugtató volt, hiszen a cégnél nem csak, hogy a tervek szerint haladnak mind a termelés, mind pedig a dolgozói létszám növelése esetében, de utóbbit túl is teljesítették. Eredetileg ugyanis azt tervezték, hogy 2015 májusára 200 munkavállalójuk lesz, ehelyett most 450-en dolgoznak a cégnél.
A miskolci vállalat szerint a Takata pénzügyi helyzete erős, és teljes mértékben képes kezelni a jelenlegi helyzetet. A vállalat részvényeinek záróárfolyama egyébként szerdán 10,22 százalékkal esett a tokiói tőzsdén, de piaci tőkeértéke még így is több mint 900 millió dollárra (240 milliárd forint) rúg.
A miskolci üzem építését még 2013 novemberében jelentették be Orbán Viktor jelenlétében. A 60 ezer négyzetméteres üzem kevesebb, mint egy év alatt felépült és tavaly szeptemberben Szijjártó Péter még stratégiai együttműködési megállapodást is aláírt a céggel.
Az optimizmus oka lehet egyébként az is, hogy a nagy gyártók nem tudnak olyan könnyen „lecserélni” egy olyan fontos alkatrész-beszállítót, mint a Takata, illetve az is biztos, hogy a cég innentől kezdve egy apró hibát sem engedhet meg magának, hiszen a piac árgus szemekkel figyeli majd a Takata termékeinek megbízhatóságát.
mfor.hu