3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tavaly év végén kezdett el termelni a Takata-gyár Miskolcon. Most az anyacég óriási bajban van, hiszen hibás légzsákjai miatt autók 10 millióit kell visszahívniuk.

Hiába húzódik már hónapok óta a Takata légzsákbotránya, a cég lényegében csak most ismerte el nyilvánosan, hogy a 2000-es években gyártott légzsákjai hibásak. Mint az ismert, a légzsákokkal az a probléma, hogy olyan erővel fújódnak fel ütközés közben, hogy gyakorlatilag szétrobbantják a légzsák körüli tároló rekeszeket, és a törmeléket az utastérbe lövik. A gyanú szerint a magas páratartalmú levegőnek való huzamosabb kitettség miatt túl gyorsan égnek el azok a vegyszerek, amelyek segítik a légzsákok felfúvódását, ez okozza a meghibásodásokat.

A cég óriási bajban van és lényegében az autógyárak kegyétől függ a fennmaradása. A Takata gyártja a világon használt légzsákok 22 százalékát. Összesen 11 autógyár - a BMW, a Fiat, a Chrysler, a General Motors, a Ford, a Mazda, a Mitsubishi, a Nissan, a Subaru, a Toyota és főleg a Honda - használja a Takata légzsákjait.

Kattintásra galéria nyílik!

A javítások, büntetések és bírósági eljárások költségeire több mint 83 milliárd jent (189 milliárd forint) különített el a japán cég az utóbbi három év alatt. Az autóként hatezer jenes költséget számolva a keddi megállapodással 100 milliárd jen fölé növekszik az új számla. Ez az összeg több mint kétharmada a Takata március végén mért nettó eszközértékének.

A fő kérdés, hogy miként reagálnak a nagy gyártók és megőrzik-e bizalmukat. A cégek dönthetnek úgy, hogy lenyelik a költségek egy részét, vagy megvárják a Takata helyzetének javulását és csak akkor nyújtják be a számlát.

Mivel a Honda már jelezte, hogy új autóiba nem a Takata légzsákjait szereli, ez kihathat a vállalat termelésére is.

Miskolcon is van Takata

Jogosan merül fel tehát a kérdés, hogy mit kezd a cég az egyes üzemekkel, többek között a miskolcival, amely nem is olyan régen, 2014 októberében kezdte meg a gyártást.

Megkérdeztük tehát a céget, hogy változnak-e az üzleti tervek a visszahívási-botrány tükrében, vagy sem.

A válasz igen megnyugtató volt, hiszen a cégnél nem csak, hogy a tervek szerint haladnak mind a termelés, mind pedig a dolgozói létszám növelése esetében, de utóbbit túl is teljesítették. Eredetileg ugyanis azt tervezték, hogy 2015 májusára 200 munkavállalójuk lesz, ehelyett most 450-en dolgoznak a cégnél.

A miskolci vállalat szerint a Takata pénzügyi helyzete erős, és teljes mértékben képes kezelni a jelenlegi helyzetet. A vállalat részvényeinek záróárfolyama egyébként szerdán 10,22 százalékkal esett a tokiói tőzsdén, de piaci tőkeértéke még így is több mint 900 millió dollárra (240 milliárd forint) rúg.

A miskolci üzem építését még 2013 novemberében jelentették be Orbán Viktor jelenlétében. A 60 ezer négyzetméteres üzem kevesebb, mint egy év alatt felépült és tavaly szeptemberben Szijjártó Péter még stratégiai együttműködési megállapodást is aláírt a céggel.

Kattintásra galéria nyílik!

Az optimizmus oka lehet egyébként az is, hogy a nagy gyártók nem tudnak olyan könnyen „lecserélni” egy olyan fontos alkatrész-beszállítót, mint a Takata, illetve az is biztos, hogy a cég innentől kezdve egy apró hibát sem engedhet meg magának, hiszen a piac árgus szemekkel figyeli majd a Takata termékeinek megbízhatóságát.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!