2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Számos, világméretekben is vezető görög hajózási társaság tervezi, hogy felszedi a horgonyt, és máshová teszi át székhelyét, ha drasztikusan megemelkednek az adóterhek.

A görög hajózást mintegy 800, családi tulajdonban lévő vállalkozás uralja, amelyek a világ kereskedelmi flottájának körülbelül egy ötödét tartják kézben. Az iparág nemzeti büszkeség tárgya Görögországban, de egyre több hajózási társaság készül otthagyni a pireuszi kikötőt, miután az újraválasztott Sziriza-kormány, engedve a nemzetközi hitelezők nyomásának, vonakodva beleegyezett, hogy megnöveli a dédelgetett szektor adóterheit. A hajótulajdonosok már belementek, hogy 2017-ig önkéntesen megkétszerezik a hajók tonnaűrtartalma alapján számított fix összegű éves adót, de ragaszkodnak ahhoz, hogy továbbra se kelljen nyereségadót fizetniük és a hajók értékesítéséből származó bevétel is adómentes maradjon. A hitelezők viszont ahhoz ragaszkodnak, hogy fokozatosan minden hajózásból származó jövedelmet adóztassanak meg, és folyamatosan emeljék a tonnaadót is.

A jövedelem után kivetett adóból sokkal több bevétel származik, mint a tonnaadóból, amely egy közepes méretű görög hajó esetében 2017-től évi 50 ezer dollár lesz. Egy hasonló méretű amerikai hajó tulajdonosa a szállítási tarifáktól függően évi 3,7 millió, egy japán tulajdonos pedig akár 7 millió dollár adót is fizethet. Sok szakértő szerint bármilyen adóemelés a hajózási társaságok tömeges meneküléséhez vezethet, amelyből olyan alacsony adókörnyezetben működő globális hajózási-szállítmányozási központok profitálhatnak mint Ciprus, London, Szingapúr vagy Vancouver.

"Ezek a városok már kezdik is megkörnyékezni a görög hajótulajdonosokat, és reális esélye van annak, hogy sokan el is mennek, ha (a kormány) rosszul kezeli a dolgokat" - mondta Georgiosz Gratszosz, a görög hajózási kamara elnöke. A hajózás a betegeskedő görög gazdaság derűs szeglete, évi 13-19 milliárd euró bevételt termel és mintegy 250 ezer embert foglalkoztat. "A görög hazai össztermék 7 százalékát a hajózás adja, a logika azt diktálná, hogy a szektor barátságos adókörnyezetben működjön (.....), a helyett, hogy kinyomnák az országból" - mondta Gratszosz.

A legvonzóbb célpont a görög nyelvű Ciprus. Már csak azért is, mert míg Görögországban a tőkekorlátozások júniusi bevezetése után nehézkes a mindennapi üzletvitel, Ciprus júliusban feloldotta ezeket a korlátozásokat.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!