2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Számos, világméretekben is vezető görög hajózási társaság tervezi, hogy felszedi a horgonyt, és máshová teszi át székhelyét, ha drasztikusan megemelkednek az adóterhek.

A görög hajózást mintegy 800, családi tulajdonban lévő vállalkozás uralja, amelyek a világ kereskedelmi flottájának körülbelül egy ötödét tartják kézben. Az iparág nemzeti büszkeség tárgya Görögországban, de egyre több hajózási társaság készül otthagyni a pireuszi kikötőt, miután az újraválasztott Sziriza-kormány, engedve a nemzetközi hitelezők nyomásának, vonakodva beleegyezett, hogy megnöveli a dédelgetett szektor adóterheit. A hajótulajdonosok már belementek, hogy 2017-ig önkéntesen megkétszerezik a hajók tonnaűrtartalma alapján számított fix összegű éves adót, de ragaszkodnak ahhoz, hogy továbbra se kelljen nyereségadót fizetniük és a hajók értékesítéséből származó bevétel is adómentes maradjon. A hitelezők viszont ahhoz ragaszkodnak, hogy fokozatosan minden hajózásból származó jövedelmet adóztassanak meg, és folyamatosan emeljék a tonnaadót is.

A jövedelem után kivetett adóból sokkal több bevétel származik, mint a tonnaadóból, amely egy közepes méretű görög hajó esetében 2017-től évi 50 ezer dollár lesz. Egy hasonló méretű amerikai hajó tulajdonosa a szállítási tarifáktól függően évi 3,7 millió, egy japán tulajdonos pedig akár 7 millió dollár adót is fizethet. Sok szakértő szerint bármilyen adóemelés a hajózási társaságok tömeges meneküléséhez vezethet, amelyből olyan alacsony adókörnyezetben működő globális hajózási-szállítmányozási központok profitálhatnak mint Ciprus, London, Szingapúr vagy Vancouver.

"Ezek a városok már kezdik is megkörnyékezni a görög hajótulajdonosokat, és reális esélye van annak, hogy sokan el is mennek, ha (a kormány) rosszul kezeli a dolgokat" - mondta Georgiosz Gratszosz, a görög hajózási kamara elnöke. A hajózás a betegeskedő görög gazdaság derűs szeglete, évi 13-19 milliárd euró bevételt termel és mintegy 250 ezer embert foglalkoztat. "A görög hazai össztermék 7 százalékát a hajózás adja, a logika azt diktálná, hogy a szektor barátságos adókörnyezetben működjön (.....), a helyett, hogy kinyomnák az országból" - mondta Gratszosz.

A legvonzóbb célpont a görög nyelvű Ciprus. Már csak azért is, mert míg Görögországban a tőkekorlátozások júniusi bevezetése után nehézkes a mindennapi üzletvitel, Ciprus júliusban feloldotta ezeket a korlátozásokat.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!