Hogyan hatott a válság a céges ajándékok piacára?
Nem meglepő módon csökkent a cégek által ajándékokra fordított büdzsé. Ugyanakkor a kiélezett versenyhelyzetben még nagyobb jelentősége van a személyes jó kapcsolatok ápolásának, az ügyfelek megtartásának, így a két évvel ezelőtti visszaesés után arra számítunk, hogy lassan újra erősödik a piac.
Miben különbözik a magyar piac a franciától?
Franciaországban, és általában Nyugat-Európában stratégiai fontosságúnak értékelik a cégek a partneri kapcsolatok ápolását, és hónapokkal előre elkezdik tervezni, hogy ez milyen formában történjen az év végi ünnepek alkalmával. Magyarországon úgy tapasztaltam, hogy a cégek jellemzően az utolsó hetekben teszik fel maguknak a kérdést, sokkal ad hoc-abb jelleggel kezelik. Jellemző továbbá, hogy a hagyományos ajándékok felé hajlanak: irodaszerek, italok, édességek. Azért gyorsan hozzáteszem, hogy panaszra semmi okom, vannak az újdonságokra nyitott cégek is, és szépen beindult az élmény ajándék szegmens, melynek vezető szereplői az 5 éve Feldobox néven piacra dobott utalványaink.
Pontosan mit ért élmény ajándék szegmens alatt?
Olyan nem tárgyi ajándékokat, melyek egy élményre való meghívást jelentenek. Az ilyen típusú ajándékok a 2000-es évek nagy újdonsága és hatalmas sikere volt egész Nyugat-Európában. A magyar piacon is létezett már két élményszolgáltató a Feldobox megjelenése előtt, de ők konkrét programokat értékesítettek, például egy tandemugrást. A Feldobox nagy újítása, hogy ugyanazon utalvánnyal választási lehetőséget kínál a megajándékozottnak. Például egy szabadidős utalvánnyal siklóernyőzés, lovas túra, golfozás, és még 50-60 program között választhat ki-ki vérmérséklete szerint. Ezek az élmény utalványok a hagyományos utalványok előnyeit kínálják, a hátrányok nélkül. Sokkal személyre szólóbbak, mint egy XXX forintos vásárlási utalvány (névérték egyébként nincs is rajtuk feltüntetve).
Sokféle utalványt kínálnak. Melyek a legsikeresebbek?
Kezdetektől fogva nagy kedvenc a „Kalandra Fel!” ajándékdobozunk, a magyarok kedvelik az erős élményeket nyújtó, akár extrém sportokat. Az üzleti életben a „Meghívás egy Kastélyba” ajándékunkat használják még gyakran. Ez egy 2 főre szóló utalvány, mely a kastélyszállós éjszakán felül romantikus vacsorát is tartalmaz. Presztízs értéke miatt szeretik, hiszen az ajándék az ügyfél iránti nagyrabecsülést fejezi ki, hogy jelentőséget tulajdonítunk egy (üzleti) kapcsolatnak. A tavaly piacra dobott „A Bor Világa” utalványunk is jól indult. A magyarok szeretik a jó borokat, ez az utalvány pedig különféle boros programokra jelent meghívást, mint borvacsora, bortanfolyam, illetve borvidéki szálláshelyek, neves magyar borászoknál. Az alkalmazottaknak szóló ajándékokra általában jóval szerényebb összeget költenek a cégek, nem utolsósorban az ügyfeleknek szóló ajándékokhoz képest sokkal kedvezőtlenebb adótörvény miatt. Nekik inkább a törvényileg meghatározott „kis értékű ajándék” büdzsé keretbe beleférő ajándékkártyáink közül választanak, melyeket már nettó 4000 Ft-tól kínálunk. Bővebb információ a termékekről: www.feldobox.hu
(X)