"Ez a fajta polcos raklapkiszolgálás érdekes, vitathatatlanul látványos megoldás, de a raktártechnikai gépek piacát nem veszélyezteti. Ilyen rendszer ugyanis általában ott éri meg a magas beruházási költséget, ahol kis méretű alkatrészeket kell gyorsan mozgatni, és a készletszint is gyorsan forog" - mondja Giczy Gyula, a Daewoo és Komatsu targoncák értékesítésével foglalkozó TWS KFt. ügyvezető igazgatója. A raktárkialakítás változása azonban az anyagmozgató gépek piacára is hatással van.
"Egyre több, a raktártechnika fogalomkörébe tartozó raktári polcrendszer kiszolgálására alkalmas gépet értékesítenek Magyarországon is. A hagyományos homlokvillás targoncák pedig egyre inkább ezeket a gépeket szolgálják ki" - mondja Friedrich. Tendenciaként megállapítható az is, hogy a kamionok ki- és berakása is megváltozott. Korábban ugyanis általában rámpánál történt ez, ma viszont már rámpakapukat alakítanak ki a raktárépületen. Így egyrészt kisebb a targonca leesésének veszélye, kezelője nincsen kitéve az időjárás viszontagságainak, másrészt a rámpakiegyenlítő alkalmazásával a különböző magasságú padlóval rendelkező pótkocsikba is be tud menni az anyagmozgató gép. Mivel a rámpakapuk kialakítása meghatározza a kamion rakodás közbeni helyét is, a félpót-, vagy pótkocsi kerekeinek rögzítésére szolgáló kerékfék kialakítása is egyszerűbb.
Mint sok problémára, a raktárkialakítás összetett problémájára sem létezik egyetlen ideális megoldás. Illetve több, különböző megoldás is lehet ideális. De hiába sikerül kialakítani és üzemeltetni a tapasztalatok szerint ideális raktárat, ha időközben változik a tárolandó anyagok fajtája, egységrakománya, vagy módosul a be- és kitárolási stratégia. Előfordulhat például, hogy a korábban "egységrakomány be, egységrakomány ki" raktározási stratégia a termelőhelyek alapanyagoptimalizálása miatt az "egységrakomány be, bontott egységrakomány ki" stratégiára kell áttérni, és ilyenkor a korábban mozgatási egységnek számított egységrakományokat szét kell bontani, az abban lévő dobozokból kell összeállítani a kiszállítandó egységrakományt. Ilyenkor előfordulhat, hogy az anyagmozgatásra korábban nagyszerűen bevált forgóvillás targoncák a feladat elvégzésére már nem optimálisak, a komissiózáshoz inkább gyűjtő targonca alkalmazása lenne célszerű. Ezért a raktári anyagmozgatás hosszú távon idálisan működtethető megtervezéséhez nemcsak anyagmozgatási szakembernek, hanem egy kicsit jósnak is kell lenni.
A cikk előzménye
A cikk harmadik része
Minden mozdítható - 2
Cikksorozatunk másik részében az anyagmozgatás figyelembevételével történő raktártervezésről kérdeztük szakértőket. A közeljövőben számtalan új raktárépület felépülésére lehet számítani, de a már meglévő és korszerűtlen, vagy korábban nem raktározásra használt létesítmények modernizálása, átalakítása is komoly beruházásnak számít.