Az előzetesen vártnál is többen, körülbelül 180 ezren ettek féláron idén a Torkos Csütörtök akció keretében a Magyar Turizmus Zrt becslése szerint. A kezdeményezésben részt vevő vendéglátóhelyek 45 százaléka (490 étterem) több mint nyolcvan főt látott vendégül – derült ki az éttermek által kitöltött online kérdőívek összesítéséből.
Idén közel 1100 étterem vett részt az akcióban, ennek több mint a fele (57,6 százaléka) vidéki városokban működik, 23,8 százalékuk Budapesten, 18,6 százalék pedig egyéb településen – közölte Róna Iván, a turisztikai cég vezérigazgatója csütörtöki sajtótájékoztatón.
A kampány sikeresnek mondható: míg nagyjából tízmillió forint jutott erre a társaság marketingkeretéből, addig a számítások szerint az egynapos akció által generált hírérték közel negyvenmillió forintot tett ki.
Az éttermek többsége betartotta a szabályokat
Az akcióban részt vevő vendégek elégedettek voltak a kezdeményezéssel, 92 százalékuk szeretne visszatérni az étterembe egy-két hónapon belül, és 98 százalékuk ajánlaná az éttermet barátainak – derült ki a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Társaság kutatásából. Bár a budapesti és miskolci asztaltársaságokat megkérdező felmérés szerint a megkérdezettek közül a legtöbben (92 százalék) a szabályok betartásával voltak elégedettek, visszaélések is történtek.
Voltak olyan éttermek, amelyek nem a szokásos étlapot hozták ki a vendégeknek, így esetlegesen drágább árakra lehetett számítani, aminek következtében az akció értelmét vesztette. Niklai Ákos, a turisztikai társaság elnöke újságírói kérdésre elmondta: arra nem készülnek, hogy nyilvánosságra hozzák azoknak az éttermeknek a listáját, amelyeknél hiányosságot tapasztaltak, ugyanakkor szigorítani fogják a részvételi szabályokat, egy éttermet pedig jövőre kizárnak az akcióból.
A magánszféra akciója
A kezdeményezés célja többek között az volt, hogy a szolgáltatásokat azok is igénybe vegyék, akik egyébként nem szokták. Kiderült, hogy a válaszadók negyede jellemzően a havi gyakoriságnál ritkábban keres fel egy-egy éttermet. A naponta étterembe járók aránya kilenc százalék, míg hetente 24 százalék jár étterembe. A legmagasabb arányban (41 százalék) a havi 1-3 alkalommal étterembe járók szerepeltek.
Budapesten a legtöbben (43 százalék) barátaikkal, míg Miskolcon partnerükkel (36 százalék) érkeztek az étterembe. Megállapítható, hogy a részvétel elsősorban a magánszféra eseménye, mindössze 9 százalék volt a munkatársaikkal, ügyfeleikkel érkezők aránya. Egy asztaltársaság létszáma átlagosan 4,37 fő volt.
Sokan foglaltak előre
A vendégeknek 86 százaléka foglalt előre asztalt. A foglalás időpontja szerint megoszlottak a válaszadók: 37 százalékuk legalább a Torkos Csütörtök előtt két héttel biztosította asztalát, viszont körülbelül 20-20 százalékuk csak egy héttel hamarabb, a megelőző napokban vagy egyáltalán nem foglalt asztalt.
A Torkos Csütörtökön étterembe betérő vendégek 86,3 százaléka tudott előzetesen az akcióról - derült ki az internetes felmérésből. Az éttermek 83,9 százalékában jóval kedvezőbben, 14,9 százalékában kedvezőbben alakult a vendégforgalom, mint egy átlagos február eleji napon. Sok helyen teltházzal működtek az éttermek. A bevételek – az akció természetéből adódóan – kevésbé kedvező, de még mindig pozitív képet mutattak: a vendéglátóhelyek 53,4 százalékában jóval kedvezőbben, 39,5 százalékában kedvezőbben alakultak, mint egy átlagos februári napon.
K. Z.