A francia cég már korábban jelezte, hogy indulni kíván a vidéki nagyvárosok villamostenderein. Debrecen és Miskolc 18-18, Szeged pedig kilenc új jármű beszerzését tervezi. Az önkormányzatok a tendereket jövő év elejéig le is bonyolítanák, az első új villamosok pedig legkésőbb 2010 őszéig - azaz a helyhatósági választásokig - meg is érkezhetnek.
Alstom: felsővezeték nélkül
A Citadis teljesen alacsonypadlós villamoscsalád, egyedi jellemzője az úgynevezett szabványos-moduláris felépítés. Ez azt jelenti, hogy a villamos főegységei, a forgóváz, a vontatóberendezés és az alrendszerek szabványosak, azaz a világon üzemelő valamennyi villamosban gyakorlatilag azonosak. Ezzel szemben a belső kialakítás, valamint a külső megjelenés moduláris, azaz a járművek a városok egyedi igényeinek és arculatának megfelelően alakíthatók. További érdekesség, hogy ez a típusú villamos felsővezeték használata nélkül, az útfelületbe integrált harmadik sínből kapott árammal képes haladni.
A cég eddig több mint 1100 Citadisra kapott megrendelést a világ 28 városától, például Párizstól, Melbourne-től, Tunisztól, Algírtól, Barcelonától, Dublintól, Madridtól, Tenerifétől és Rotterdamtól. A már üzemelő járművek eddig összesen több mint 1,4 milliárd utast szállítottak.
Tangózhat a Stadler
A vidéki villamostendereken az Alstom mellett a Siemens és a Stadler biztosan, a Bombardier és a Skoda pedig nagy valószínűséggel indul majd. A Stadler - kiírástól függően - Tango vagy Variobahn villamossal száll be a versenybe. Mindkét típusnak két-két változata van: a Tangónak egy teljesen magaspadlós, valamint egy hetven százalékban alacsonypadlós variánsa létezik, Variobahnból pedig egy hetven százalékban, valamint egy száz százalékban alacsonypadlós típust fejlesztettek ki. Tangóból eddig összesen kilencven, Variobahnból pedig - opciók nélkül - 235 darabot rendeltek a svájci cégtől.
A fejlesztéseket mindhárom város részben uniós pénzből finanszírozhatja majd, köszönhetően annak, hogy a városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése felkerült a Közlekedési Operatív Program (KözOP) prioritást élvező projektjeinek listájára.
A beszerzések költségét egyelőre még megbecsülni is nehéz. Az általunk megkérdezett szakértők mindenesetre úgy tudják, hogy a városok elképzelései szerint egy-egy villamos – kapcsolódó költségek (karbantartás stb.) nélkül - mintegy 2-2,2 millió euróba (500-570 millió forintba) kerülhet majd.