3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bemutatta valós méretű Citadis villamosát Miskolcon az Alstom Transport. A modell - amelyet tavaly a budapesti Roosevelt téren is kiállítottak - április 18-ig látható a Városház téren.

A francia cég már korábban jelezte, hogy indulni kíván a vidéki nagyvárosok villamostenderein. Debrecen és Miskolc 18-18, Szeged pedig kilenc új jármű beszerzését tervezi. Az önkormányzatok a tendereket jövő év elejéig le is bonyolítanák, az első új villamosok pedig legkésőbb 2010 őszéig - azaz a helyhatósági választásokig - meg is érkezhetnek.

Alstom: felsővezeték nélkül

A Citadis teljesen alacsonypadlós villamoscsalád, egyedi jellemzője az úgynevezett szabványos-moduláris felépítés. Ez azt jelenti, hogy a villamos főegységei, a forgóváz, a vontatóberendezés és az alrendszerek szabványosak, azaz a világon üzemelő valamennyi villamosban gyakorlatilag azonosak. Ezzel szemben a belső kialakítás, valamint a külső megjelenés moduláris, azaz a járművek a városok egyedi igényeinek és arculatának megfelelően alakíthatók. További érdekesség, hogy ez a típusú villamos felsővezeték használata nélkül, az útfelületbe integrált harmadik sínből kapott árammal képes haladni.

A cég eddig több mint 1100 Citadisra kapott megrendelést a világ 28 városától, például Párizstól, Melbourne-től, Tunisztól, Algírtól, Barcelonától, Dublintól, Madridtól, Tenerifétől és Rotterdamtól. A már üzemelő járművek eddig összesen több mint 1,4 milliárd utast szállítottak.

Tangózhat a Stadler

A vidéki villamostendereken az Alstom mellett a Siemens és a Stadler biztosan, a Bombardier és a Skoda pedig nagy valószínűséggel indul majd. A Stadler - kiírástól függően - Tango vagy Variobahn villamossal száll be a versenybe. Mindkét típusnak két-két változata van: a Tangónak egy teljesen magaspadlós, valamint egy hetven százalékban alacsonypadlós variánsa létezik, Variobahnból pedig egy hetven százalékban, valamint egy száz százalékban alacsonypadlós típust fejlesztettek ki. Tangóból eddig  összesen kilencven, Variobahnból pedig - opciók nélkül - 235 darabot rendeltek a svájci cégtől.

A fejlesztéseket mindhárom város részben uniós pénzből finanszírozhatja majd, köszönhetően annak, hogy a városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése felkerült a Közlekedési Operatív Program (KözOP) prioritást élvező projektjeinek listájára.

A beszerzések költségét egyelőre még megbecsülni is nehéz. Az általunk megkérdezett szakértők mindenesetre úgy tudják, hogy a városok elképzelései szerint egy-egy villamos – kapcsolódó költségek (karbantartás stb.) nélkül - mintegy 2-2,2 millió euróba (500-570 millió forintba) kerülhet majd.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!