5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A lakosság többsége pozitívan ítéli meg a digitális átállást - derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) megbízásából az Ariosz Kft. által elkészített és immár második alkalommal publikált digitális átállás monitoringból.

A reprezentatív kutatás alapján évente kétszer kiadott jelentés adatfelvétele 2009 októberében és novemberében zajlott, összesen 1.500 háztartást megkérdezve személyes interjúk keretében a televíziózással, rádiózással és mobiltévézéssel kapcsolatos témákról.

A közlemény emlékeztet arra, hogy a digitális átállás miatt 2011 végéig megszűnik az analóg földfelszíni televíziós vételi mód és helyébe a jobb kép- és hangminőséget, nagyobb választékot nyújtó digitális földfelszíni televíziózás lép. Mindez azt jelenti, hogy a jelenleg még a földfelszíni analóg adást nézőknek 2011 végéig valamelyik másik televíziózási módra kell áttérniük.

Az NHH adatai szerint a lakosság legnagyobb része kábeles tv-adást néz: a mintegy 4 millió háztartásból 2,392 milliónál érhető el televízió így. Az egyedi műholdas és a szoba- vagy tetőantennás földfelszíni televíziózás elterjedtsége az elmúlt időszakban folyamatosan csökkent, míg az előfizetéses műholdas és az IPTV-szolgáltatás részesedése tovább nőtt.

A lakosság 1,4 százaléka nem tévézik, s már kevesebb, mint 6 százaléknyi az olyan háztartás, ahol egynél több platformon tévéznek. A platformok közül a földfelszíni digitális televíziózás, azaz a DVB-T vételi mód még nem éri el az 1 százalékot, ezért a kutatás statisztikai hibahatára miatt arra platformhasználati számot nem lehet adni.

Az adatok szerint 820 ezer háztartásban elsődleges a szoba- vagy tetőantennás földfelszíni vételi mód. Ezek a háztartások a digitális átállás elsődleges érintettjei, hiszen ők a jelenlegi országos földfelszíni tévécsatornákat, köztük a közszolgálati m1-et csak ilyen módon érik el.

A közlemény szerint az előfizetéses műholdas szolgáltatások sikere elsősorban a kisebb településen élőknek köszönhető: ezeken a területeken ugyanis a kábeltelevíziós ellátottság jelentősen elmarad a nagyvárosokétól. Esetükben 28 százalék volt e platform elterjedtsége a kábel és az IPTV 42 százalékával szemben, míg a fővárosban közel teljes a kábel és az IPTV dominanciája, eléri a 84 százalékot. Az előfizetéses műholdas tévé szerepe pedig szinte elhanyagolható, alig 6 százaléknyi.

Szintén a kistelepüléseken a legjellemzőbb a földfelszíni televíziós vételi mód, 100-ból 30 háztartásban használják ezt a technológiát: 2005-ben még 52-ben tették ugyanezt.

Az NHH adatai szerint a digitális televíziózás részaránya folyamatosan emelkedik a televízió-vételi módok körében, 2009 végén már háztartások egynegyede, 26 százaléka használt digitális platformot.

Az analóg sugárzás 2011 végén történő leállásáról 4,6 millióan tudnak, azaz a lakosság 56 százaléka, míg 3,4 millióan hallottak arról - ez a lakosság 42 százaléka -, hogy az ország egyes területein már jelenleg is fogható a digitális adás.

A felmérés szerint a digitális átállás megítélése javult, a korábbi 44 százalékkal szemben tavaly ősszel már a lakosság 49 százaléka ítélte meg pozitív módon a folyamatot. Sok volt a semleges vélemény is, míg negatívnak csak minden tizedik ember értékelte az átállást.

Nem meglepő módon az átállás elsődleges érintettjei, a jelenleg televíziót analóg földfelszíni módon, szoba- vagy tetőantennával nézők, akikre mindez konkrét feladatot ró, kevésbé ítélik meg pozitívan a jelenséget.

A közlemény szerint a fontos felhívni arra a figyelmet, hogy már minden második felnőtt, a lakosság 52 százaléka tisztában van azzal, hogy a régi készülékekhez dekóder kell a digitális földfelszíni adás vételéhez, azonban a dekóder nélküli vételre alkalmas televíziókészülékeket a felnőtt lakosság fele, míg az elsődlegesen érintettek háromnegyede nem tudja, miről lehet felismerni. Minden harmadik felnőtt tévesen úgy gondolja, hogy az átállás miatt a jövőben fizetni kell a jelenleg ingyenesen elérhető csatornákért.

A kutatás megállapította azt is, hogy az ország felnőtt lakosságának 82 százaléka, 6,715 millió fő szokott rádiót hallgatni. Közülük csak minden tizedik, 620 ezer ember hallgat interneten rádiót - 69 százalékuk ugyanazokat, mint a földi sugárzás során, és csak 14 százalékuk szakad el ebben a tekintetben a hazaitól és választ külföldi adókat. A digitális rádiózásról alig több mint minden hatodik ember hallott, számuk stagnált az elmúlt időszakban.

A legfiatalabb tévés platformról, a mobiltévéről a felnőtt lakosság közel fele, egész pontosan 46 százaléka hallott már, azonban mindössze 95 ezren valószínűsítik, hogy elő is fizetnének rá.

A mobiltévé használat iránt nyitottak körében közel kiegyenlített az arány a hagyományos televíziózással megegyező lineáris, azaz "azt nézem, amit épp adnak" típusú és az internetes használathoz hasonlító nem lineáris, azaz "akkor nézem, amikor ráérek" típusú szolgáltatást preferálók között.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!