4p

A szerdai tárgyaláson sem született megállapodás a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV között. A vasúttársaság sztrájk idejére 954 vonat kiszámítható közlekedését kérte a VDSZSZ-től, ebbe azonban a szakszervezet nem egyezett bele. Érdekesség, hogy a korábbi sztrájknapok többségén - arányosan számolva - még megállapodás hiányában is ennél több vonatot sikerült elindítani, igaz, kiszámíthatatlan menetrendben.

Gaskóék a százéves háborúval példálóznak (MTI)

A tárgyalások pénteken kilenc órakor folytatódnak. A szerdai egyeztetés után Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke nem zárta ki, hogy addig ismét beszüntetik a munkát. Az MTI híradása szerint arra a kérdésre, hogy ezt meddig lehet folytatni, azt válaszolta: "A 100 éves háború is 100 évig tartott".

Még nem érkezett meg a privatizációs bevétel

A szakszervezet továbbra is azt szeretné elérni, hogy a munkabeszüntetésekben érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV Start Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak. Gaskó szerint előbbi követelés 35 ezer, utóbbi pedig 13-14 ezer vasutast érint.

A MÁV viszont most is alaptalannak tartja a követeléseket, mivel azoknak nincs meg a jogi és a gazdasági feltétele. A vasúttársaság a MÁV Cargo eladásából majdan befolyó összeget csak a vasút fejlesztésére, az utas-szolgáltatások minőségi javítására és a hitelek törlesztésére kívánja fordítani.

Ráadásul a privatizációs bevétel még be sem érkezett a MÁV számlájára, hiszen a privatizációs folyamat még nem zárult le; ehhez három-négy hónap még biztosan szükséges, tudatta lapunkkal közleményben a vasúttársaság.

Kiszámíthatóságot és napi ezer vonatot kér a MÁV

Az elégséges szolgáltatásról szintén nem sikerült megállapodni szerdán. A vasúttársaság sztrájk alatt is kiszámítható közlekedést szeretne biztosítani, és arra tett javaslatot, hogy az elővárosi vasútvonalakon öt órától nyolc óráig, majd 15 órától 19 óráig valamennyi járat, a többi vonalon pedig reggel és este két-két pár vonat közlekedjen. Az elővárosban a 22 órás műszakban dolgozók hazajutása érdekében további egy pár vonat járna vonalanként.

Ez azt jelentené, hogy a munkabeszüntetés ideje alatt a MÁV hálózatán 954 vonat közlekedne, s így biztosítani lehetne a minimális szolgáltatást a közszolgáltatási feladatok, azaz az iskolába- és a munkába járás terén. Ezt a kérést a VDSZSZ nem fogadta el. 

A szakszervezet a legutóbbi hírek szerint csak ahhoz járult volna hozzá, hogy nyolc és tíz óra, illetve 17 és 19 óra között az összes menetrend szerinti vonat, reggel és este pedig egy-egy vonatpár közlekedjen. A MÁV ezt a javaslatot elutasította.

Egyre több vonat járt a sztrájk előrehaladtával

A vasúttársaság vonalain hétköznap (nullától 24 óráig) átlagban mintegy 3200-3500 vonat közlekedik, amelyek naponta 700 ezer utast szállítanak. A MÁV adatai szerint a sztrájk ideje alatt, február 1-jén 1.708 vonatból 351 (20,5 százalék), február 4-én 3.476 vonatból 1.400 (40,3 százalék), február 5-én 3.425 vonatból 998 (29,1 százalék), február 6-án 3.527 vonatból 1.329 (37,7 százalék), február 7-én 1.393 vonatból 664 (47,7 százalék), február 25-én pedig 964 személyvonatból 648 (67 százalék) járt, azaz a sztrájknapok többségén még az elégséges szolgáltatásról való megállapodás hiányában is (arányosan számolva, mivel egyes napokon csak reggel, illetve délelőtt volt sztrájk - a szerk.) több vonatot tudott közlekedtetni a MÁV, mint amennyire a szerdai tárgyaláson javaslatot tett. Igaz, a munkabeszüntetések alatt kiszámíthatatlanul jártak a vonatok, ezért épp ezen a téren szeretne változást elérni a cég - egyelőre eredménytelenül.

Mint ismert, a VDSZSZ először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben ismét megszakított, végül - többszöri halasztás után - február 25-én nulla órakor ismét újraindított, majd még ugyanaznap kilenc órakor felfüggesztett.

A február 25-i akcióban a forgalmistáknak már csak 4,7 (éjjeli műszak), illetve 2,6 százaléka (nappali műszak) vett részt, ami lényegesen kevesebb a február eleji sztrájknapok 9-10 százalékos arányához képest. Ezzel párhuzamosan a közlekedő vonatok aránya is jelentősen megnőtt: míg február 1-jén csak 20,5 százalékuk, addig február 25-én már 67 százalékuk járt.

A fenti számok alapján a vasúttársaság a február 25-i munkabeszüntetést sikertelennek ítélte. A VDSZSZ illetékese úgy fogalmazott, hogy országszerte változó intenzitással folyt a sztrájk.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!