A növekedés oka alapvetően a gyorsforgalmi úthálózat bővülése és az ezzel párhuzamos forgalomnövekedés volt. Az eladott matricák 82 százalékát a D1-es, 3,5 tonna tömeg alatti autókra és motorkerékpárokra érvényes kategória tette ki, 15 százalékot a D4-es 12 tonna tömeg feletti járművekre, 1,1 százalékát a D2-es, 3,5-7,5 tonna közötti járművekre, míg 0,7 százalékot a D3-as, 7,5-12 tonna tömegű teherautókra vonatkozó matricák adták, számolt be az MTI.
Az ÁAK ZRt. a matricaértékesítésből származó bevételét teljes egészében az általa kezelt gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére és fenntartására fordítja. Állami támogatásban még a teljes hálózat 30 százalékát kitevő díjmentes szakaszok vonatkozásában sem részesül - közölte a kommunikációs vezető.
A legtöbb, 5,1 millió matricát a 4 napos változatból értékesítettek az év első kilenc hónapjában, 16 százalékkal többet, mint az előző év hasonló időszakában.
A januártól a 12 tonna feletti nehéz-tehergépjárművek számára bevezetett új, D4-es díjkategória jelentősen befolyásolta az értékesítési darabszámok eloszlását. E kategória 92 százalékát az 1 napos változat forgalma tette ki. Az egy napos - csak ebben a díjkategóriában kapható - matricák eladása folyamatosan nő, elsősorban a Magyarországon átutazó teherfuvarozók vásárlásai nyomán.
Az ÁAK szerint meglepő módon az emelkedés a legnagyobb forgalmat bonyolító nyári időszakot követően sem torpant meg, és szeptemberben tovább folytatódott. Ennek magyarázata elsősorban az lehet, hogy a fuvarozók fokozatosan ismerik meg az új matricatípust. A szezonalitás hatásai így valószínűleg csak a 2006. év havi értékesítési adataiban lesznek kimutathatók.
A D2 esetében kismértékű, a D3-nál pedig jelentős csökkenés figyelhető meg, ugyanakkor az első kilenc hónapban az új D4-es eladási mutatói jóval meghaladták az előzetes várakozásokat. Az új D4-es kategória az eladott matricák darabszáma alapján a második helyen áll.
Kapcsolódó anyagok:
Nehezményezik a fuvarozók az autópályadíj-emelés gyakorlatát
10 százalékkal lesz drágább az autópálya matricák ára
52,5 milliárd eurót érnek a német autópályák