[ajanlo=194][igazitas=left/]A munkabeszüntetés célja az SNCF, a francia államvasutak igazgatósága által ajánlottnál magasabb fizetésemelés és munkaerő-felvétel elérése, valamint a kötelező minimális szolgáltatásról és a privatizációról szóló tervek leállítása. A nyolc francia vasutas szakszervezetből négy már csatlakozott a felhíváshoz, amely szerda este óta bénítja meg a francia vonatközlekedés és a Párizs környéki gyorsvasút-hálózat (RER, TER) kétharmadát és a francia nagy sebességű vonatok (TGV) 40 százalékát.
A munkavállalók féltik a francia szociális modellt, mert az egyre növekvő munkanélküliséget külföldi modell felhasználásával próbálja legyűrni a francia vezetés. A szakszervezetek az SNCF főnökei által a februárban 2005-re megajánlott 1 százalékos fizetésemelést és a múlt héten meghirdetett 500 új munkahelyet elégtelennek tartják, miközben idén a vasúttársaság 3590 munkahelyet kíván megszüntetni.
A sztrájkolók a bevezetés előtt álló kötelező minimális szolgáltatás és a szektor európai liberalizálása ellen is tüntetnek. Az igazgatóság júliusban kíván a nyereséges állami szervezet bevételével arányos, 150 euró körüli egyszeri jutalomról tárgyalni a szakszervezetekkel, és elképzelhetőnek tart magasabb fizetésemelést is.
Franciaországban a jelenlegi sztrájktörvény semmilyen minimális szolgáltatást nem tesz kötelezővé a szakszervezeteknek.
(MTI)
Negyedszer sztrájkolnak a francia vasutasok
A francia vasúti szakszervezetek dolgozói idén már a negyedik alkalommal jelentenek országos sztrájkot, mely szerda este óta lehetetleníti el a vasúti közlekedést.