3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormány igyekszik elkerülni, hogy Magyarországnak vissza kelljen fizetnie a gönyűi kikötő fejlesztésére elnyert EU-támogatást, ezért ajánlották a területet az Audi külső logisztikai parkjának lehetséges helyszínéül - derül ki Németh Lászlóné csütörtökön közzétett írásbeli válaszából, amelyet egy országgyűlési képviselőnek adott. A nemzeti fejlesztési miniszter hangsúlyozza, hogy a kabinet Győr és Gönyű közül egyik települést sem preferálja a másikkal szemben.

Nemény András szocialista képviselő azt kérdezte a minisztertől, hogy miért nem támogatott, vagy miért akadályozott meg a kormány az utóbbi időben több győri fejlesztést. A képviselő szerint Győrnek stratégiailag szüksége van a logisztikai parkra. Válaszában a nemzeti fejlesztési miniszter közölte: a választás nem a magyar kormányé, hanem az Audié, amely piaci cégként a számára legkedvezőbb konstrukciót választja, döntését pedig a kormány nem befolyásolhatja. Győr ugyanúgy szerepel a lehetséges alternatívák között az Audi terveiben, mint Gönyű, hiszen megfelel a pályázat feltételeinek.

A miniszter emlékeztet: a gönyűi kikötő fejlesztését még 2005-ben pályázta meg az akkori szocialista kormányzat felkérésére az Észak-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság. A fejlesztés európai uniós támogatása 6 milliárd forint, a magyar önrész csaknem 2 milliárd forint volt.

A kikötőben műszakilag megvalósult logisztikai projekt működtetése és hosszú távú fenntartása nem biztosított, a kikötő kihasználtsága messze elmarad a pályázatban vállaltaktól. Ennek oka egyrészről a rossz pályázati konstrukció, másrészt pedig az, hogy a pályázati anyagban irreális feltételeket határoztak meg "erős politikai nyomásra" - olvasható a válaszban. Az Európai Bizottság tavaly novemberben jelezte: ha a módosított ütemterv nem teljesül 2012. szeptember 30-ig, és nem indul meg a terület gazdasági hasznosítása, a támogatás nagy részét visszafizettetik Magyarországgal.

Ebben a helyzetben merült fel az Audi fokozott érdeklődése a kikötő területe iránt. A német nagyvállalat a győri gyára közelében kívánja megvalósítani külső logisztikai parkját. A pályázaton bárki részt vehet, aki az Audi által támasztott feltételeknek megfelel, és aki a legversenyképesebb ajánlatot tudja biztosítani - áll a válaszban.

Az Audi Hungaria Motor Kft. korábbi tájékoztatása szerint tavasszal születhet döntés az új logisztikai park építési és üzemeltetési tenderére meghívott társaságok pályázatairól. Borkai Zsolt győri polgármester (Fidesz-KDNP) márciusban többször érvelt amellett, hogy a megyeszékhelyen legyen a logisztikai park.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!