4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy most publikált felmérés megerősített, hogy a munkavállalók felmondása mögött elsősorban közvetlen felettesükkel való kapcsolatuk áll. Az emberek munkahelyi elégedettségének és elkötelezettségének alakulását alapvetően befolyásolja ugyanis a vezetőik tevékenysége és hozzáállása.

A Kelly Global Workforce Index idei harmadik, a munkavállalók elkötelezettségével és megtartásával foglalkozó része a munkaadók és munkavállalók közötti kapcsolatot vette górcső alá, beleértve a munkavállalók lojalitását, elégedettségét és a munkahely iránti elkötelezettségét is. Emellett megvizsgálta, hogyan értékelik munkahelyüket a munkavállalók és mennyire ajánlanák azt másoknak, illetve hogy milyen körülmények között kezdenek az emberek munkahely- illetve karrierváltáson gondolkodni.

A felmérés magyar eredményei alapján a válaszadók 72 százaléka véli úgy, hogy munkahelyi elégedettségére illetve elkötelezettségére jelentős hatással bír közvetlen főnöke vagy felettese. A Kelly Global Workforce Index (KGWI) felmérés – mely 31 ország több mint 120 ezer dolgozójának válaszait gyűjtötte össze - legújabb megállapításai emellett azt is jelzik, hogy az elmúlt egy évben munkahelyet váltó európai válaszadók kevesebb, mint fele (43%) érzi jól magát új pozíciójában, Magyarországon ez az arány 44 százalék.

Jónás Anikó, a Kelly Services Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint a közvetlen felettesek kulcsszerepet játszanak a munkahelyi elégedettség és a munkaerő-megtartás alakulásában, ám sokan közülük nem figyelnek a figyelmeztető jelekre. "Régi mondás, hogy a távozó munkavállalók valójában nem a céget, hanem a főnöküket hagyják ott. A dolgozók elmondásából mindenesetre az derül ki, hogy szeretnék, ha feletteseik nyíltabban beszélnének velük, és jobban elmagyaráznák a feladatokat és elvárásokat."

Arra a kérdésre, hogy mit tehetne a közvetlen felettese a munkahelyi elégedettség vagy elkötelezettség javítása érdekében (a fizetést/juttatásokat illetve az előléptetést leszámítva), a legtöbb magyar dolgozó a képzési lehetőségeket jelölte meg (53%), ezt követték az egyértelmű felelősségi körök és célkitűzések (43%), majd az átláthatóbb kommunikáció (38%).

A munkaadók számára több, igencsak kijózanító eredményt érdemes kiemelni. Miközben számos európai országban a munkaerőpiac meglehetősen bizonytalan, a munkavállalók többsége mégis kifele kacsintgat jelenlegi pozíciójából, a dolgozók kevesebb mint egyharmada (28%) érzi magát teljes mértékben elkötelezettnek jelenlegi munkaadója iránt.

Talán nem meglepő, hogy munkavállalói elkötelezettség mértékét tekintve a magyar munkavállalók a sereghajtók között találhatók, csupán a dolgozók 14 százaléka vallja magát teljesen lojálisnak. Nálunk kevésbé csak az olaszok kötődnek munkaadójukhoz (4%), érdekes módon Németország (19%) és Portugália (23%) található még a lista alján. A pozitív példát, mint oly sok más dologban is a skandináv országok adják, a munkavállalói elkötelezettség mértékét tekintve Norvégia áll a legjobban (itt a válaszadók 46%-a vallotta magát teljesen elkötelezettnek), ezután következik Dánia (43 %), Franciaország (42%) majd Svédország (41%).

A gyenge elkötelezettség miatt nem meglepő, hogy a megkérdezettek több mint fele (59%) számolt be arról, hogy aktívan keresi a jobb álláslehetőségeket illetve méri fel a munkaerőpiacot még akkor is, ha elégedett az aktuális pozíciójával. Magyarországon ez az arány 52 százalék. Szintén az alacsonyabb lojalitással magyarázható, hogy mindössze a munkavállalók 24 százaléka állította, hogy valószínűleg ajánlaná jelenlegi munkahelyét új állást kereső barátainak vagy ismerőseinek - e téren a vállalati kultúra/hírnév bizonyult a leginkább befolyásoló tényezőnek. A magyar válaszadók 19 százaléka ajánlaná csak aktuális munkaadóját ismerőseinek és elsősorban a megfelelő munka-magánélet egyensúlya miatt. A munkavállalói elkötelezettséget növelő tényezők között egyébként az "érdekesebb vagy nagyobb kihívást jelentő munka" végzett az első helyen.

Jónás Anikó véleménye szerint világosan látható, hogy a munkaerő-állomány jelentős része nem elégedett, nem tud kiteljesedni a munkahelyén, ami viszont jelzi, hogy a vezetőknek proaktív lépéseket kell tenniük e lappangó elégedetlenség kezelése érdekében. "A kommunikáció javítására és a komolyabb személyes fejlődési lehetőségek biztosítására összpontosító vezetők nagyobb eséllyel tudják a munkavállalókba illetve azok ismereteinek, készségeinek gyarapításába eszközölt befektetéseik hozamát maximalizálni."

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!