Az innovatív koncepciója ellenére hagyományos közlekedési vállalatnak minősül az internetes fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó Uber, így érvényesíthető rá a hagyományos taxitársaságokra vonatkozó nemzeti szabályozás - mondta ki szerdai ítéletében az Európai Bíróság.
Uber-ellenes taxisdemonstráció Budapesten (MTI)
A döntés előzménye az volt, hogy a barcelonai taxis szövetség az Európai Bíróságon megtámadta a fuvarmegosztó vállalatot: szerintük nem szabadna, hogy az Uberre is érvényes legyen az EU-s szolgáltatásnyújtás szabadsága. Azzal érveltek, hogy nincs különbség a hagyományos taxik szemlélyszállító szolgáltatása és az Uber fuvaros gyakorlata között, márpedig az EU-ban a személyszállításra nem vonatkozik a szolgáltatásnyújtási szabadság. Az Uber ezzel szemben arról szerette volna meggyőzni a luxembourgi székhelyű törvényszéket, hogy nem egy fuvarozótársaság, hanem digitális szolgáltatást nyújt.
Ezt az ellenérvet söpörte most le az EB: döntésüket azzal indokolták, hogy a digitális platform, mellyel az Uber az okostelefonokon keresztül összeköti a kuncsaftot és a szolgáltatót, nem csak egy közvetítő eszköz, hanem természetszerűleg a személyszállítási szolgáltatás eleme, így a cég szolgáltatásának egészét az iparág részeként kell kezelni.
A döntés az EU tagállamokban kivétel nélkül mindenhol érvényes: az Uber a jövőben kizárólag az adott tagállami, helyi szabályozás által előírt jogosítványok és engedélyek birtokában végezheti a tevékenységét. Hogy ez pontosan mit jelent az Ubernek, azt egy, az eljárás folyamatát végig szorosan követő hazai ügyvédi iroda ügyvédje foglalta össze szerdai közleményében. Szimler Gergő, a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda munkatársa szerint
„bár az ítélet országonként más és más terhet jelent a cég számára, a hatás mindenütt ugyanaz. Az Uber versenyelőnye minimálisra csökken, hiszen a taxi szolgáltatókkal azonos szabályoknak, engedélyezési eljárásoknak és biztosítéki követelményeknek kell megfelelnie. Budapesten ez a fix fuvardíj mellett, a kötelező vizsgákat, az autókra vonatkozó minőségi előírásokat és az kötelező sárga szín alkalmazást is jelenti, de a cég versenyelőnye azokban az országokban is minimálisra csökken, ahol nem ennyire szigorú a szabályozás."
via MTI, Guardian