Az elmúlt évek gyenge kiskereskedelmi forgalma miatt a boltok minden lehetőséget igyekeznek megragadni, hogy növeljék a forgalmukat, nincs ez másképp a hétvégi gyermeknap kapcsán sem. Értelemszerűen a gyerekeknek szánt termékek esetén jellemző ilyenkor a forgalom élénkülése, ám több áruház igyekszik olyan módon növelni az érdeklődést, hogy a hétvégére programokkal kedveskedik a potenciális vásárlóknak.
Nem oldja meg a kereskedők bajait
Tény ugyanakkor, hogy a kereskedők erőfeszítései ellenére sem számít a gyereknap tipikus vásárlási alkalomnak. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a gyermeknapi vásárlások a kiskereskedelem egészére nézve évek óta nincsenek hatással, bár pontos statisztikai adatok sem elérhetők. Ennek magyarázata ugyanis az, hogy a május végi forgalom nem akkora volumenű, hogy kiugró értékekkel lendítsen az adatokon.
Egyes termékek esetén ugyanakkor vélhetően van hatása a gyereknapnak. Tavaly közel 13 milliárd forinttal nőtt a sport-, hobbi- és játékszer kiskereskedelmi eladási forgalma. A KSH adatbázisa szerint 2010-ben már több mint 99 milliárd forintnyi forgalmat bonyolított a szektor, ami az összes kiskereskedelmi forgalom 1,37 százalékát teszi ki. Ez azt jelenti, hogy folytatódott az évek óta tartó növekvő tendencia, ennek egy része pedig májusban realizálódik. Igaz ebben szerepet játszhat az is, hogy többen ilyenkor kezdenek felkészülni a nyaralásra, ami szintén lendíthet a termékcsoport forgalmán.
A gyermekek számára kedvelt ajándéknak számító édességek terén sem tapasztalható kiugrás. Ezek éves kiskereskedelmi forgalma 5-6 milliárd forint körül mozog, melyhez döntő többségben a két időszakra koncentrálódó ünnepek, tavasszal a húsvét, decemberben pedig a Mikulás és a karácsony járul hozzá. Igaz, az elmúlt években a szezonális édességvásárlás csökkenése volt tapasztalható.
A könyvesek akcióznak, a játékboltok nem
Érdekesség, hogy a május végi ünnep alkalmából a játékboltok között egyet sem találtunk, amely kifejezetten erre az alkalomra akciókkal készült volna a vásárlói számára – bár vannak csökkentett árú termékeik, ezek inkább állandó akciókat jelentenek, mint egyszeri árleszállítást. Helyettük akár egész hétvégés érdekfeszítő, kalandos programokat kínálnak a kisebbeknek és a nagyobbaknak. Az egyik legnagyobb játékkereskedés a budapesti áruházaiban rendezett gyereknap idején ajándékot is ad a vásárlások után.
Ezzel szemben 20, 30, vagy akár 80 százalékkal kedvezőbb áron lehet gyermekkönyvekhez hozzájutni, ugyanis a legnagyobb könyváruházak kivétel nélkül rendkívüli akciókat vezettek be a hónap utolsó napjaiban.
Az áruházak és a plázák is készülnek
A Tesco áruházakban múlt héten indult egy feláras játékvásár, melynek keretén belül mintegy 20 terméket kínálnak 50 százalék kedvezménnyel - közölte Pálfalvi Márta, vállalati kapcsolatok vezető az mfor.hu megkeresésére. Kiemelte, hogy olyan extra Lego ajánlat is szerepel az akciós termékek között, ami csak a Tesco üzletekben elérhető, 40 százalék kedvezménnyel.
Kérdésünkre elárulta, hogy az idei slágertermék a Burago rendőr kisautó, melyből kiugróan sok fogyott. Emellett a kültéri játékok: medencék, gokart és műanyag kismotor értékesítési
mutatói ugrottak meg jelentősen, ami részben az időjárásnak is köszönhető, de a gyermeknap közeledtével láthatóan az egyéb játékok forgalma is erősödik.
A Tesco mellett más bevásárlóközpontok, és a plázák sem maradhatnak ki az ünnepi felhajtásból. Ők lehetőségeikhez mérten szintén változatos programokat és érdekes foglalkozásokat kínáló rendezvényekkel csábítják a családokat – kalandparktól kezdve a táncos-zenés műsorokon át a különféle versenyekig szinte bármit meg lehet találni a kínálatban. Az egyik fővárosi komplexum a hétvége mottójaként meg is fogalmazta a programok lényegét: míg a kicsik szakképzett felügyelők társaságában szórakozhatnak, addig a szülők kényelmes vásárolgathatnak a széles termékskálával rendelkező üzletekben.
Székely Sarolta
mfor.hu