A németeknél a DVD felvevő hódít
Televízió készülék: a legerősebb láncszem
A televízió készülékek piacának bővülése a szektor legfontosabb mozgatórugója. A piaci változást az LCD- vagy plazma-képernyős készülékekre való átállás jellemzi. A becslések szerint 2005-ben összesen mintegy 6 millió tévékészüléket fognak értékesíteni, ami közel 3,5 milliárd eurós bevételt eredményez. A vonzó plazma- és LCD-képernyős készülékek piacra dobása 4,1 százalékos, értékben pedig 18,8 százalékos növekedést hozott a tévékészülékek piacán. E trendből pedig arra következtetnek, hogy a fogyasztók ma már készek jelentősen többet költeni tévékészülékre, mint a múltban.
A síkképernyős tévékészülékek mellett a fogyasztók egyre nagyobb számban vásárolnak nagyképernyős tévékészülékeket. A "szélesvásznú" formátumok mellett a vásárlók igénye egyre magasabb szintű a képminőséggel szemben, és főleg az új, HDTV kompatibilis berendezéseket keresik a nagyfelbontású digitális képminőség érdekében. Az értékesített plazmatévék 25 százaléka már ebbe a kategóriába tartozik.
Habár az e tévékészülékek iránti igényt a síkképernyős technológia gyors ütemben csökkenő árai fokozták - az elmúlt 12 hónapban akár 50 százalékos árcsökkenés is bekövetkezhetett -, egyértelmű, hogy a fogyasztók készek többet fizetni az innovatív termékekért, mint a hagyományos technológiáért. Egy 77 cm-es (32"), hagyományos, katódsugaras tévékészülék átlagára 737 euró, míg a hozzá hasonló LCD készülék átlagára 1.989 euró, ami körülbelül 2,4-szer magasabb. A jelentős árkülönbség ellenére az LCD tévépiac mennyiségben 213 százalékkal növekedett 2005 első hat hónapjában, míg a plazma tévék piacának növekedése 477 százalékos magasságban szárnyalt az előző év hasonló időszakához képest.
Még mindig hódít a DVD felvevő
A DVD lejátszók és felvevők piaca 3,1 százalékkal bővült 2005 első félévében. A vásárlók különösen nagy érdeklődést a DVD felvevők iránt tanúsítottak, kisebb volt az érdeklődés a DVD lejátszók iránt. A DVD technológiára költött majdnem minden második eurót ma felvevő funkcióval rendelkező DVD berendezésre költik. Így azok értékesítése 51,1 százalékkal emelkedett idén az első félévben az előző év azonos időszakához képest.
A DVD lejátszók piacán is jellemzők a hirtelen csökkenő árak, ami felgyorsította az új és fejlett technológiák és termékek piaci elterjedését. Öt év alatt a német háztartások DVD ellátottsága elérte a 65 százalékot. Hasonló eredmény eléréséhez a videó-felvevőknek 10 évre volt szüksége.
Mennyiségi alapon a videokamerák iránti kereslet 13,6 százalékkal emelkedett 2005 első hat hónapjában. Ugyanezen időszak alatt az audió-berendezések területén 11,6 százalékos volt az emelkedés. A legnagyobb nyertesnek az hordozható audió-berendezések számítanak. Az idei év első hat hónapjában az értékesítés 58,7 százalékkal emelkedett. A várakozások szerint 5,9 millió MP3 lejátszót értékesítenek a 2005-ös év során.
Összességében a fogyasztói elektronikai piacon tapasztalható pozitív trend 2005-ben egyértelműen az innovatív termékek széles köre bevezetésének az eredménye, melyekre a fogyasztók hajlandóak többet költeni, mint a már meglévő technológiákra. Az ezekben a termékkategóriákban tapasztalható árcsökkenések is pozitívan hatnak a keresletre.
Menedzsment Fórum