3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem minősülnek közérdekű adatnak, avagy közérdekből nyilvános adatnak a Stabilitás Pénztárszövetség "Maradok" kampányára fordított reklámköltések. Jóri András adatvédelmi biztos ugyanakkor nem látja akadályát, hogy az egyes magánnyugdíjpénztárak nyilvános éves beszámolóiban is szereplő reklámköltségeket a kasszák közreadják.

Jóri András újságírói beadvány kapcsán vizsgálta a pénztárszövetség "Maradok" kampányára fordított reklámköltések nyilvánosságát - ismerteti az ombudsman közleménye. A biztos megállapította, hogy az egyesülési jog alapján létrejött társadalmi szervezet, mint amilyen a Stabilitás Pénztárszövetség, törvényben ráruházott közfeladat hiányában nem minősül közfeladatot ellátó szervnek, a rá vonatkozó adatok tehát nem minősülnek közérdekű adatnak.

Az egyesülési jog alapján létrejött társadalmi szervezetek gazdálkodásának szabályait az egyesülési jogról és a számvitelről szóló törvény tartalmazza. E jogszabályok nem tartalmaznak olyan rendelkezést, amely a Stabilitás Pénztárszövetséget egyes adatok nyilvánosságra hozatalára kötelezné. A kampányra fordított reklámköltések tehát nem minősülnek közérdekből nyilvános adatnak sem.

Mivel az adatvédelmi törvény szerint az adatvédelmi biztos hatásköre a személyes adatok védelmével, a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok nyilvánosságával összefüggő ügyekre terjed ki, a Stabilitás Pénztárszövetség kampányára vonatkozóan a biztosnak nincs hatásköre - mutat rá a közlemény.

A magánnyugdíjpénztárakról szóló törvény ugyanakkor nevesíti az egyes pénztárak működési költségeit, illetve a pénztárak teljesítményének összehasonlítását lehetővé tevő mutatókat, mint nyilvánosságra hozandó adatokat. A működésre fordított összegek jogszerű felhasználását pedig a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ellenőrizheti.

E törvény ugyan nem részletezi, hogy mit kell működési költség alatt érteni, illetve azt sem, hogy a működési költségeket milyen részletezettségben kell nyilvánosságra hozni, azonban a magánnyugdíjpénztárak beszámolókészítési kötelezettségéről szóló kormányrendelet előírja a pénztárak éves pénztári beszámolójának részletes, kategóriák - ilyen a marketing-, hirdetés-, propaganda- és reklámköltség - szerinti tagolását, és a beszámoló, valamint a mérleg- és az eredménykimutatás közzétételét. A biztos erre tekintettel nem látja akadályát annak, hogy az egyes pénztáraktól akár a működési költség kategóriákra, és azok további tagolására vonatkozóan is felvilágosítást lehessen kérni.

Bába Julianna, a Stabilitás Pénztárszövetség elnöke február elején, a szervezet sajtótájékoztatóján a reklámköltségek összegét firtató kérdésre reagálva azt mondta: egy kampányuk volt, amit októberben indították, amikor még arról volt szó, hogy hosszabb idő lesz a nyilatkozatok megtételére. Kijelentette: nem közpénzekről van szó, nem a tagi megtakarításokból, hanem az elkülönített működési tartalékból fedezték a költségeket, amiről a tagokkal kell elszámolniuk. Megjegyezte: a kampány töredékébe került annak, mint a miniszterelnök és az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) által hárommillió példányban a pénztártagoknak elküldött levelek.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!