Peter Hintze, a német kormány űr- és repülésügyi koordinátora ezzel kapcsolatban elmondta: jelenleg tárgyalnak a KfW-vel, a német állami fejlesztési bankkal és az érintett bankokkal egy piacközeli támogatási modellről, továbbá egyeztetnek Párizzsal.
A francia állam 5 milliárd euróval kívánja támogatni az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó megrendeléseit, mivel a járműiparhoz hasonlóan a polgári repülőgépgyártást is hitelválság fenyegeti - írta hétfőn a Les Échos című párizsi gazdasági napilap.
Az újság úgy tudja: a kormány a francia gazdaság finanszírozására létrehozott társaságon, az SFEF-n keresztül 5 milliárd eurót tervez bankokon át, elsősorban a Calyon (Crédit Agricole)-on, a BNP Paribas-n, a Société Générale-on és a Natixis-on keresztül az Airbus legfőbb megrendelőinek juttatni, hogy így segítse a légitársaságokat a hitelválság ellenére is a megrendelések folytatásában.
A kormány ezzel átmeneti hiteleket bocsát a légitársaságok rendelkezésére, hogy azok finanszírozási nehézségekre hivatkozva ne mondjanak le megrendeléseikről. A Les Échos szerint egy repülőgép finanszírozásának 40 százaléka a bankoktól érkezik, és a repülőgépgyártó nem tud a bankok nélkül létezni.
Az Airbus szeretné elkerülni, hogy a már legyártott repülőgépei ne maradjanak vevő nélkül.
A lap szerint elképzelhető, hogy a francia kezdeményezést az Airbus többi alapító állama, Németország mellett Nagy-Britannia és Spanyolország kormánya is követni fogja.
Thomas Enders, az Airbus elnöke vasárnap úgy nyilatkozott, hogy a pénzügyi és gazdasági válság miatt 2009-ben 50-60 százalékos visszaesésre számít a megrendelések terén 2008-hoz képest. Hozzátette: az Airbus is küzd azért, hogy megrendelőinek megfelelő finanszírozást találjon. Azt is jelezte, hogy a válság már az öbölmenti arab országok ügyfelein is érződik, pedig ők az elmúlt években megsokszorozták megrendeléseiket az Airbus felé.
A cégvezető a tavalyi év értékelésekor január közepén már közölte, hogy nehéz évre számít, mert 2003 óta először kevesebb megrendelés, mint szállítás várható. John Leahy kereskedelmi igazgató akkor 50 százalékos megrendelési visszaeséssel számolt: a tavalyi 777 helyett idén 300-400 rendelésre számít az Airbus.