2p

Franciaország hétfői bejelentését követően kedden a német kormány is úgy nyilatkozott, hogy állami garanciával támogatja a nehéz helyzetben levő Airbus eladásait.

Peter Hintze, a német kormány űr- és repülésügyi koordinátora ezzel kapcsolatban elmondta: jelenleg tárgyalnak a KfW-vel, a német állami fejlesztési bankkal és az érintett bankokkal egy piacközeli támogatási modellről, továbbá egyeztetnek Párizzsal.

A francia állam 5 milliárd euróval kívánja támogatni az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó megrendeléseit, mivel a járműiparhoz hasonlóan a polgári repülőgépgyártást is hitelválság fenyegeti - írta hétfőn a Les Échos című párizsi gazdasági napilap.

Az újság úgy tudja: a kormány a francia gazdaság finanszírozására létrehozott társaságon, az SFEF-n keresztül 5 milliárd eurót tervez bankokon át, elsősorban a Calyon (Crédit Agricole)-on, a BNP Paribas-n, a Société Générale-on és a Natixis-on keresztül az Airbus legfőbb megrendelőinek juttatni, hogy így segítse a légitársaságokat a hitelválság ellenére is a megrendelések folytatásában.

A kormány ezzel átmeneti hiteleket bocsát a légitársaságok rendelkezésére, hogy azok finanszírozási nehézségekre hivatkozva ne mondjanak le megrendeléseikről. A Les Échos szerint egy repülőgép finanszírozásának 40 százaléka a bankoktól érkezik, és a repülőgépgyártó nem tud a bankok nélkül létezni.

Az Airbus szeretné elkerülni, hogy a már legyártott repülőgépei ne maradjanak vevő nélkül.

A lap szerint elképzelhető, hogy a francia kezdeményezést az Airbus többi alapító állama, Németország mellett Nagy-Britannia és Spanyolország kormánya is követni fogja.

Thomas Enders, az Airbus elnöke vasárnap úgy nyilatkozott, hogy a pénzügyi és gazdasági válság miatt 2009-ben 50-60 százalékos visszaesésre számít a megrendelések terén 2008-hoz képest. Hozzátette: az Airbus is küzd azért, hogy megrendelőinek megfelelő finanszírozást találjon. Azt is jelezte, hogy a válság már az öbölmenti arab országok ügyfelein is érződik, pedig ők az elmúlt években megsokszorozták megrendeléseiket az Airbus felé.

A cégvezető a tavalyi év értékelésekor január közepén már közölte, hogy nehéz évre számít, mert 2003 óta először kevesebb megrendelés, mint szállítás várható. John Leahy kereskedelmi igazgató akkor 50 százalékos megrendelési visszaeséssel számolt: a tavalyi 777 helyett idén 300-400 rendelésre számít az Airbus.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!