A vezetési tanácsadással, technológiai szolgáltatásokkal és tevékenységek kiszervezésével foglalkozó, megközelítőleg 215.000 fős alkalmazotti létszámmal, a világ több mint 120 országában működő világcég közleménye szerint jóllehet Magyarország bankjai és mobilszolgáltatói készen állnak a mobilfizetés széles körben történő bevezetésére, s a magyar telekommunikációs szektor élen jár a fejlesztésekben, még nincs megfelelő mértékű fizetőképes kereslet a többletszolgáltatásokra.
A mobilfelhasználók száma világviszonylatban már meghaladja a 4 milliárdot, közülük 61 százalék előfizetéssel rendelkezik. Az okostelefonok térnyerésével megváltoztak a felhasználói szokások, így a szolgáltatóknak új piaci modellek kidolgozásával és bevezetésével kell igazodniuk ezekhez. Ilyen új funkció lett a mobilbankolás és a mobilfizetés, amelynek során valós időben történő interaktív kommunikáció jön létre a bankok és ügyfeleik között.
A közlemény idézi Burián-Kozma Gábort, az Accenture banki iparágának igazgatóját, aki szerint Magyarországon a nyugati országokat megszégyenítően meglepően aktívnak bizonyulnak a felhasználók a mobilfizetések területén. Mindennapossá vált, hogy mobiltelefonon intézik a parkolás befizetését és a mozijegyek vásárlását.
A cég tapasztalatunk szerint a magyar felhasználók többsége inkább akkor vesz igénybe fizetős szolgáltatásokat, ha az alternatíva elavult és kényelmetlen, vagy nagyon kockázatos. Valószínűleg a kritikus parkolási körülmények vezettek ahhoz is, hogy a felhasználók szívesebben fizetnek havonta pár száz forinttal többet, minthogy a parkolójegy automatákat vegyék igénybe.
A hazai közbiztonság helyzete miatt népszerű a lakásriasztási szolgáltatás mobil adaptációja is, ugyanakkor a smart home megoldások értékesítése - például a hőmérséklet, páraszint mobil beállítása - még éppen csak megindult.
Az Accenture felmérése szerint nincs minden új szolgáltatásra piacképes kereslet: jó példa erre a 2002-ben bevezetett magyar MMS, amely világszerte elterjedt, itt azonban mégsem vált népszerűvé. A jelenlegi gazdasági helyzet pedig még kevésbé teszi lehetővé a felhasználóknak, hogy például pénzt áldozzanak a mobilbankolási szolgáltatásra.
Az Accenture tanulmánya szerint az e-bankolással ellentétben a mobilokra adaptált szolgáltatás szorosabb együttműködést kíván a telekom szolgáltatókkal. A mobilbankolás jelentős versenyelőnye az e-bankolással szemben a mobilitásban rejlik, hiszen bárhol, bármikor eléri a fogyasztó. Ez az előny a bankoknak is kedvező és költségkímélő: míg a hagyományos fiókban egy dollár a banki költség, addig az interneten vagy a mobiltelefonon egy cent - idézte a közlemény Hatfaludy Károlyt, az Accenture technológiai igazgatóját.
A közlemény szerint az NFC (near field communication) technológiának köszönhetően ma már nem meglepő, ha a felhasználó néhány méter távolságból, egy gomb megnyomásával pénzt tud előhívni egy közeli ATM-ből. Ráadásul a ügyfélazonosítás és a biztonságos pénzkezelés megvalósítására a jelenlegi mobiltelefonok alapvető kommunikációs csatornái kiválóan alkalmasak.
A tanulmány szerint az újfajta technológia lehetőséget teremt arra is, hogy több iparági szolgáltató közös szolgáltatásokat kínáljon a fogyasztóknak. Ilyen lehetőség lehet a telekommunikációs szektor piaci jelenléte az egészségügyben. A magyar egészségügyi helyzet kritikus állapota, az orvos alulfizetettsége és túlterheltsége miatt megoldást jelenthetnek az olyan kommunikációs eszközök, amelyek lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy például feltölthessék vérnyomás állapotukat, illetve egyéb kritikus ellenőrzési kritériumokat és adataikat a sorban állás helyett. Megfelelő eszközök kialakításával nagyobb lehetőség nyílna a preventív kezelésekre, illetve az idősek, betegek minőségi gondozására is - mutat rá a felmérés.
MTI