A vásárlások visszafogása februárban folytatódott Németországban, Franciaországban és Spanyolországban. Más azonban a helyzet Olaszországban, ahol a vásárlási hajlandóság indexe decemberről januárra 16 ponttal visszaesett, de aztán februárban megfordult a trend, és a mutató elérte a 2001 novemberi szintet.
Természetesen a másik három országban is feltételezhető, hogy a vásárlási hajlandóság drámai visszaesése csak átmeneti jelenség, és az év folyamán újra növekedni fog. Két tovább gazdasági indikátor befolyásolhatja közvetlenül a vásárlói magatartást, mégpedig pozitív irányban: Egyrészt a létfenntartás költségei csak csekély mértékben lesznek nagyobbak. A jelenlegi nemzeti inflációs ráták tovább csökkennek, és ez növelheti a fogyasztási hajlandóságot.
Másrészt a fogyasztók nagy többsége úgy véli, hogy a gazdaság kedvezően fog fejlődni. Jelenleg különösen az olasz fogyasztók optimisták: a februári 21 pontos indikátor sokkal magasabb a hosszú éveken át mért 0 értéknél. Az Egyesült Királyságban a gazdasági klíma a 2001 októberi mélypont után szintén talpra állást jelez. Ez azt jelenti, hogy Németország a maga jelzőszámával újra az utolsó helyezett. Annak ellenére, hogy az előző hónapokhoz képest most már több német véleménye szerint megállt a gazdaság csökkenése, legalábbis egyelőre. A megállapítás érvényes Franciaországra is: amíg a gazdasági klíma jelzőszáma negatívan alakult a tavaly őszi hónapokban, februárban visszalendült a pozitív zónába. Csak a spanyolok tartanak ki a korábbi hónapok lefelé mutató trendjénél, és állhatatosan megmaradnak a gazdasági fejlődés negatív irányának feltételezése mellett.
Ha a gazdaság feltételezett fejlődésével kapcsolatos pozitív várakozás folytatódik és megszilárdul Európában, akkor az EU tagországaiban a fogyasztási hangulat és vásárlási hajlandóság feltámadhat. A két faktor főképpen a munkanélküliség további növekedésétől való félelem függvénye, ami viszont feltételezhetően kisebb lesz, ahogyan terjednek a derűlátóbb, növekedésre számító vélemények. Mindezek fényében a fogyasztók ellenérzése a vásárlásokkal szemben várhatóan alább hagy, és növekvő kereslet, alapvetően pozitív hangulat váltja fel.
Nyugat-Európában visszafogják a fogyasztást
Zordabb fogyasztási klímában kevesebbet vásárolnak az eurózónában - állítja a GfK-felmérése, ami az indokolatlan aggodalomról és a hangulat várható javulásáról is szól.