5p

Még tart az árverseny, de a fogyasztók már kezdik felismerni, hogy nemcsak készüléket, hanem szolgáltatást is vásárolnak a navigációs rendszerekkel. Éppen ezért már nem mindenki keresi a legolcsóbbat. Hasonló folyamat zajlik le, mint korábban a mobiltelefóniában: az árszínvonal marad, de a készülékek egyre többet tudnak. Óriási árzuhanásokra már nem nagyon lehet számítani, a magyar piac pedig egyelőre várakozáson alul teljesít. Mfor.hu háttér.

Okos, mint egy svájci bicska (Mfor-montázs)

Egyre több fogyasztó tud egyre többet a navigációs készülékekről, így a magyar vásárlók árérzékenysége is csökkent némileg - mondta lapunknak Czipa András a Mio termékeket forgalmazó LCP Systems kft. marketingszakértője. Szerinte ez annak köszönhető, hogy a gyártók a kezdeti "navigációdömping" után elkezdték finomítani a készülékeket, egyre több funkcióra téve alkalmassá őket. Az idei év elejéig folytatódó áresési hullám is gyengülni látszik, a gyártók ugyanazért az árért már szélesebb szolgáltatáskínálattal, "több tudással szerelik fel" a forgalmazott készülékeket - mondta a szakember.

Mindenes lesz a kütyü

Az olyan tudású berendezések, amik tavaly ilyenkor még hetven és százhúszezer forint között voltak a piacon, mostanra a negyven- és hetvenezer forint közötti árkategóriába csúsztak le, ráadásul hozzáadott-értékben is javultak a mutatók: újabb és jobb térképszoftverek érhetők el a berendezésekhez, javult a személyre szabhatóság, a szervízháttér. A magasabb árkategóriás berendezések pedig kezdenek multifunkcióssá válni: multimédiás, zene- és mozgóképlejátszó funkciókkal bővültek, a kihangosíthatóságuk sokoldalúbbá vált, egyre több készülékben van bluetooth is. Az igazán csúcsmodellnek számító berendezések mérete is megnőtt: az igazán csúcskategóriásnak számító készülékeket hétcolos kijelzővel szerelik és némelyiken már a televízió is kényelmesen nézhető. Lassan a valósidejű közlekedési információk, azaz a TMC funkciók meglétét is természetesnek vehetjük.

"A cél egyébként láthatóan az, hogy navigációs kütyüből mindenes autós kütyüvé váljanak ezek a berendezések" - fogalmazott az mfor.hu-nak Czipa András. Szerinte a folyamat hasonlít ahhoz, mint ami mobiltelefonoknál lejátszódott: ott a telefon változott pár év alatt fényképezőgéppé, mp3 lejátszóvá, egyszóval multimédiás eszközzé. A piacról egyébként még nem szorultak ki teljes egészében azok a készülékek, amelyeket akár önálló térkép nélkül, vagy csupán egy Magyarországi úthálózatot ismerő szoftverrel árusítanak. Sok az olyan készülék is, amelynek bizonytalan a szoftverfrissítési háttere is. A szakértő szerint viszont az a négy-öt márka már ezen a piacon is kezd nevet szerezni, amely "jövőbiztos" megoldást jelent a fogyasztóknak - és ebben is a mobiltelefon-piac kezdeteihez hasonlítanak a navigációs készülékeknél tapasztalható mozgások.

A tudatos fogyasztói magatartás elterjedése nemcsak a berendezéseket, azaz a hardvert forgalmazó cégekre, hanem a térképeket és más egyéb alkalmazásokat fejlesztő vállalkozásokra is jó hatással vannak. A világhírnévre szert tett magyarországi székhelyű Nav N Go-nál is azt tapasztalják, hogy már itthon is létezik és egyre nő az a vásárlói réteg, amelyik már a vásárlás során keresi az ingyenes térképfrissítés opcióját, illetve, hogy melyik cég az, amelyik a jövőben is frissebb tartalmakat tud szolgáltatni készülékhez.

Változik a piac

A cégnél ráadásul úgy látják, hogy a navigációs eszközökre telepíthető szoftverek rendkívül gyors ütemben fejlődnek, így inkább a hardvereknek kell ehhez felzárkózni.  A szoftverekben egyre igényesebb, részletesebb grafikai megjelenítést alkalmaznak a fejlesztők: a vállalat saját termékében is vannak 3D-s  épületek, domborzati elemek. Ezek a fejlesztések egyre gyorsabb processzorokat, illetve nagyobb tárhelykapacitásokat igényelnek. A mobiltelefonoknál a személyre szabhatóság megjelenése jelentette azt a határvonalat, amikortól a telefonok már nem egyszerű "használati tárgyak", hanem stílusos divatcikkek lettek. A Nav N Go elemzői szerint a navigációs készülékek körében is hasonló lehet a tendencia, bár egyelőre nem mutatkozik különösen nagy igény erre, mindenesetre egyedi háttérképet már a választhatnak a cég szoftverét használók.

A felhasználók tudatosságát a berendezéseket forgalmazó cégek is igyekeznek erősíteni. Az LCP Systems szakértője szerint ezért van az, hogy a komolyabb gyártók most már nem óriási leárazásokkal, hanem inkább pluszcsomagokkal, ajándék kiegészítőkkel, egyszóval szinte szó szerint a "hozzáadott értékkel" akcióznak. Véleménye szerint a valóban használható készülékek ára már várhatóan nem is csökken jelentősen karácsonyig, aminek oka az is, hogy a gyártók leginkább nyáron és ősszel jönnek ki új fejlesztéseikkel, így a kezdeti időszakban ezért sem lehet árakciókat szervezni.

Hogy a fogyasztók tudatossága - és ezzel a magyar navigációs piac egésze - változás előtt áll, azt a számok is jól jelzik: tavaly egész évben mintegy százezer készülék fogyott itthon, ezért év elején - a zuhanó árakat is látva - joggal várhattak idén hetven-nyolcvan százalékos bővülésre. Czipa András viszont lapunknak azt mondta, hogy a piac bőven alatta maradt eddig a várakozásoknak, bár a második félévben még lehet növekedésre számítani. "Jelen pillanatban nem mernék jóslásokba bocsátkozni az idei eredményeket illetően" - fejtette ki a szakember.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!