Egyre több fogyasztó tud egyre többet a navigációs készülékekről, így a magyar vásárlók árérzékenysége is csökkent némileg - mondta lapunknak Czipa András a Mio termékeket forgalmazó LCP Systems kft. marketingszakértője. Szerinte ez annak köszönhető, hogy a gyártók a kezdeti "navigációdömping" után elkezdték finomítani a készülékeket, egyre több funkcióra téve alkalmassá őket. Az idei év elejéig folytatódó áresési hullám is gyengülni látszik, a gyártók ugyanazért az árért már szélesebb szolgáltatáskínálattal, "több tudással szerelik fel" a forgalmazott készülékeket - mondta a szakember.
Mindenes lesz a kütyü
Az olyan tudású berendezések, amik tavaly ilyenkor még hetven és százhúszezer forint között voltak a piacon, mostanra a negyven- és hetvenezer forint közötti árkategóriába csúsztak le, ráadásul hozzáadott-értékben is javultak a mutatók: újabb és jobb térképszoftverek érhetők el a berendezésekhez, javult a személyre szabhatóság, a szervízháttér. A magasabb árkategóriás berendezések pedig kezdenek multifunkcióssá válni: multimédiás, zene- és mozgóképlejátszó funkciókkal bővültek, a kihangosíthatóságuk sokoldalúbbá vált, egyre több készülékben van bluetooth is. Az igazán csúcsmodellnek számító berendezések mérete is megnőtt: az igazán csúcskategóriásnak számító készülékeket hétcolos kijelzővel szerelik és némelyiken már a televízió is kényelmesen nézhető. Lassan a valósidejű közlekedési információk, azaz a TMC funkciók meglétét is természetesnek vehetjük.
"A cél egyébként láthatóan az, hogy navigációs kütyüből mindenes autós kütyüvé váljanak ezek a berendezések" - fogalmazott az mfor.hu-nak Czipa András. Szerinte a folyamat hasonlít ahhoz, mint ami mobiltelefonoknál lejátszódott: ott a telefon változott pár év alatt fényképezőgéppé, mp3 lejátszóvá, egyszóval multimédiás eszközzé. A piacról egyébként még nem szorultak ki teljes egészében azok a készülékek, amelyeket akár önálló térkép nélkül, vagy csupán egy Magyarországi úthálózatot ismerő szoftverrel árusítanak. Sok az olyan készülék is, amelynek bizonytalan a szoftverfrissítési háttere is. A szakértő szerint viszont az a négy-öt márka már ezen a piacon is kezd nevet szerezni, amely "jövőbiztos" megoldást jelent a fogyasztóknak - és ebben is a mobiltelefon-piac kezdeteihez hasonlítanak a navigációs készülékeknél tapasztalható mozgások.
A tudatos fogyasztói magatartás elterjedése nemcsak a berendezéseket, azaz a hardvert forgalmazó cégekre, hanem a térképeket és más egyéb alkalmazásokat fejlesztő vállalkozásokra is jó hatással vannak. A világhírnévre szert tett magyarországi székhelyű Nav N Go-nál is azt tapasztalják, hogy már itthon is létezik és egyre nő az a vásárlói réteg, amelyik már a vásárlás során keresi az ingyenes térképfrissítés opcióját, illetve, hogy melyik cég az, amelyik a jövőben is frissebb tartalmakat tud szolgáltatni készülékhez.
Változik a piac
A cégnél ráadásul úgy látják, hogy a navigációs eszközökre telepíthető szoftverek rendkívül gyors ütemben fejlődnek, így inkább a hardvereknek kell ehhez felzárkózni. A szoftverekben egyre igényesebb, részletesebb grafikai megjelenítést alkalmaznak a fejlesztők: a vállalat saját termékében is vannak 3D-s épületek, domborzati elemek. Ezek a fejlesztések egyre gyorsabb processzorokat, illetve nagyobb tárhelykapacitásokat igényelnek. A mobiltelefonoknál a személyre szabhatóság megjelenése jelentette azt a határvonalat, amikortól a telefonok már nem egyszerű "használati tárgyak", hanem stílusos divatcikkek lettek. A Nav N Go elemzői szerint a navigációs készülékek körében is hasonló lehet a tendencia, bár egyelőre nem mutatkozik különösen nagy igény erre, mindenesetre egyedi háttérképet már a választhatnak a cég szoftverét használók.
A felhasználók tudatosságát a berendezéseket forgalmazó cégek is igyekeznek erősíteni. Az LCP Systems szakértője szerint ezért van az, hogy a komolyabb gyártók most már nem óriási leárazásokkal, hanem inkább pluszcsomagokkal, ajándék kiegészítőkkel, egyszóval szinte szó szerint a "hozzáadott értékkel" akcióznak. Véleménye szerint a valóban használható készülékek ára már várhatóan nem is csökken jelentősen karácsonyig, aminek oka az is, hogy a gyártók leginkább nyáron és ősszel jönnek ki új fejlesztéseikkel, így a kezdeti időszakban ezért sem lehet árakciókat szervezni.
Hogy a fogyasztók tudatossága - és ezzel a magyar navigációs piac egésze - változás előtt áll, azt a számok is jól jelzik: tavaly egész évben mintegy százezer készülék fogyott itthon, ezért év elején - a zuhanó árakat is látva - joggal várhattak idén hetven-nyolcvan százalékos bővülésre. Czipa András viszont lapunknak azt mondta, hogy a piac bőven alatta maradt eddig a várakozásoknak, bár a második félévben még lehet növekedésre számítani. "Jelen pillanatban nem mernék jóslásokba bocsátkozni az idei eredményeket illetően" - fejtette ki a szakember.
L. Nagy Gábor