A koncentrálódó kiskereskedelemben mind nagyobb szerephez jutnak az úgynevezett vonal alatti marketing eszközök. Ezek közül a leggyakrabban alkalmazott eladásösztönző eszköz az árpromóció, amelyet azonban ritkán használnak önmagában. A termék elérhetősége is alapvető fontosságú, továbbá hogy megfelelő nagyságú választék álljon rendelkezésre az adott termékcsoportból. Szintén az árpromóciót erősítik a hirdetésre és árukihelyezésre használható állványok vagy a polcdíszítő csíkok.
Bár a vásárlók döntéseinek 70 százaléka már a boltok polcai előtt születik, kutatások szerint ezt – például a promóciós újságokból történő – tájékozódás előzi meg a kínálatról. Jóval visszafogottabb forgalombővülés mutatkozik azoknál a promócióknál, ahol az árengedményt nem hirdették meg a szórólapokban. Nagyon fontos ezen kívül az időzítés is: a szezonális termékek esetében például a főszezonban szinte senki nem engedheti meg magának, hogy ne akciózzon valamilyen módon.
A promóciók eredményessége jelentősen eltérhet attól függően is, hogy milyen erős és jelentős márkáról van szó. Egy prémium márka a szokásosnál kisebb engedménnyel is az alapeladás kétszázszorosára növelheti az eladott termékmennyiséget, míg a gazdaságos árukból egy akció alkalmával sem fogy sokkal több, írja a Napi Gazdaság.
Önmagában nem hatékony az árpromóció
A kiskereskedelmi piacon a lassuló növekedés miatt egyre nagyobb szerephez jut a promóció, ezen belül is a leggyakrabban alkalmazott módszer az árpromóció. Ez azonban önmagában nem juttat előnyhöz, a módszer igazán hatékony a reklámújsággal együtt lehet, írja a Napi Gazdaság.