Orbán Viktor közölte: a közmunkát nagyon meg kell becsülni, mert ez az a kapu, amelyen a munkanélküliségből a munka világába lehet átlépni. Azt mondta, hogy a közmunka az egyik legnépszerűbb foglalkoztatási forma; az emberek jelentkeznek rá. „Nem tudunk annyi közmunkát meghirdetni, mint amennyien jelentkeznek” - jelentette ki.
Orbán Viktor kiemelte: a válság közepén a gazdaság nem tud annyi munkalehetőséget kínálni, mint amennyien munka nélkül vannak, ezért vagy segélyből élnek, vagy az állam munkát ad számukra. Hozzátette: akinek a segélye 22 800 forint, annak az átlagosan 40-70 ezer forintos közmunkabér jobb lehetőséget teremt. „Magyarország ma ennyit tud, tehát jobban teljesít, de még nem elég jól” - mondta.
A miniszterelnök a mezőgazdaságról kifejtette: egy „zöldbank” felállításával tartoznak még a gazdáknak, mert „a hitelezés rendszere elbírná a javítást”. Célnak nevezte, hogy „a jövőbeni várható termésből származó bevételt fogadják el fedezetnek a vásárlásokhoz, mert a mezőgazdaságban másfél évet kell előre finanszírozni”. Ezek nem fejlesztési, hanem inkább működési hitelek lennének – fűzte hozzá. Úgy vélte, hogy a gazdák szövetkezésével óvatosan kell bánni, mert nagy az ellenállás, ezért inkább lehetőségeket kell felkínálni számukra.
„A szövetkezésnek Magyarországon nincs jó íze, mert egy virágzó, magántulajdonban lévő mezőgazdaságot állítottak át szövetkezés címszóval olyan világgá, ahol emberek elvesztették tulajdonukat és alkalmazottakká váltak” - fogalmazott a kormányfő. Orbán Viktor szerint az agrárkamara vállalhat szerepet a jövőben a szövetkezésekben, mert bennük jobban megbíznak a gazdák, mint a "nadrágos emberekben vagy a politikusokban”.
Hangsúlyozta: a következő "nagy ugrás" a feldolgozóiparban lehet. Az eddigi, kisüzemek létrehozását célzó támogatásokra nagyobb volt az érdeklődés, mint remélték. A következő uniós fejlesztési időszakban több programot hirdetnek meg gazdák számára kis helyi élelmiszeripari üzemek létrehozására.
A közlekedéssel kapcsolatban a kormányfő hangsúlyozta: az ország érdekei azt kívánták meg, hogy az autópályák mindenhol elérjék az országhatárt. „Ehhez közel vagyunk, nyugodtan lehet mondani, hogy a magyar gazdaság képes lesz a jó fekvés előnyeit kihasználni. Mivel autópályáink jó állapotúak, az áruszállítók átmennek hazánkon és borsos árat fizetnek az úthasználatért, komoly bevételt és komoly fejlesztési forrást teremtve további beruházásokhoz” – tette hozzá.
Következő feladatként jelölte meg, hogy a nagyvárosoknál, illetve a középvárosoknál, mint Sárbogárd, legyen elkerülő út. Jelezte: egyeztetett a település polgármesterével és országgyűlési képviselőjével, hogy a Székesfehérvár és Sárbogárd közötti 63-as számú utat „gyorsforgalmasítják”, és elkerülő út is épül a város köré.
Orbán Viktor közölte: a teherautó-forgalom nagy részét akkor lehet „feltenni vasútra”, ha az országos vasúti hálózatban megszűnik a szűk keresztmetszet, vagyis Budapest. Ezért tervezik megépíteni a V0 vasúti körgyűrűt, amely délről kerüli el a fővárost, és megszünteti a „többnapos átjutást a városon”. Komoly tervek vannak, a kivitelezésről tárgyalások zajlanak – fűzte hozzá.
A miniszterelnök a közbiztonsággal kapcsolatban megjegyezte: tettek lépéseket, ezért „nincs rendetlenség Magyarországon”. Emlékeztetett arra, hogy 2010-ben nem volt elég rendőr, ezért az elmúlt négy évben erőiket 3500 rendőr kiképzésére és munkába állítására koncentrálták. Emellett technikai korszerűsítés és a körzeti megbízotti állomány „feltöltése” is megvalósult - fűzte hozzá. Orbán Viktor szerint a rendőri létszám további növelésével párhuzamosan béremelést kell végrehajtani, mert „olyan alacsony az altiszti fizetés, ami veszélyezteti a munka minőségét”.
MTI