Az ÁPV Rt. pénteki közleménye szerint az igazgatóság megnevezte az öt meghívandó befektetőt, illetve befektetői konzorciumot, akiknek az ajánlatot november 14-én kell beadniuk.
Öt pályázó Ferihegyre
[ajanlo=383][igazitas=left/]Az egyfordulós zártkörű tenderre a privatizációs szervezet a német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide-ot, a brit BAA International Ltd.-t, a német Hochtief Airport GmbH és a Hochtief AirPort Capital konzorciumát, az ausztrál Macquarie Airports-ot és a dán Coppenhagen Airports-ot hívja meg a visszavont eljárásban az ÁPV Rt. birtokába jutott szakmai referenciák alapján. Sajtóértesülések szerint a Copenhagen Airports nem kíván pályázni.
Az október 20-án visszavont pályázatra 202-390 milliárd forintos árajánlatot adtak be, de - a pályázók, illetve a privatizációs szervezet által meg nem erősített - hírek szerint már ennél 100 milliárd forinttal többet is ajánlanak a BA Rt. részvényeiért, valamint a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogának megszerzéséért.
A privatizációs szervezet a jogszabályban meghatározott ideig, nyolc napon keresztül tárgyalt a BA Rt. üzemi tanácsával és az ott működő szakszervezetek képviselőivel. A megállapodás hiánya ellenére a privatizációs szervezet számos, a munkavállalók számára kedvező elemet beépített a pályázati kiírásba. Az ÁPV Rt. hozzátette: továbbra is kész megfelelő keretek között a konzultációra.
Elégedetlenek a szakszervezetek
[ajanlo=382][igazitas=right/]A Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezetének elnöke, Kováts István az MTI kérdésére elmondta: a törvényi előírásoknak megfelelően hét napig tartottak az egyeztetések, de azok a munkáltató és a privatizációs szervezet hibájából formaiak voltak. A szakszervezet a Budapest Airport Rt. stratégiai fontosságú területein dolgozók 40 százalékát tömöríti, nemcsak a gépkocsivezetőket.
A BA Rt. 2.200 alkalmazottjának 35 százaléka nem szakszervezeti tag, de az Üzemi Tanács az ő érdekeiket is képviseli - magyarázta Kováts István. A szakszervezet kilenc pontban tette közzé, milyen vállalásokat várjon el a befektetőktől az ÁPV Rt. Összességében a szakszervezet a három éves kollektív szerződés megtartását szorgalmazza. Állításuk szerint a privatizációs tender tervezetében az szerepel, hogy a befektető a három éves kollektív szerződést nem mondja fel. A szakszervezet viszont azt szeretné rögzíteni, hogy nem mondhatja fel.
A szakszervezet most jogi véleményezést kér, és ettől függően tervezi demonstráció - akár sztrájk - megtartását is. Kováts István elmondta, hogy a dolgozók között a múlt hónapban végzett közvélemény kutatás szerint a munkavállalók 93,6 százaléka elutasítja a privatizációnak ezt a formáját. Hozzátette: a tőzsdei privatizációval értenének egyet. A szakszervezeti vezető emlékeztetett arra, hogy 2003-ban már eredményt értek el abban a jogvitában, ami a tárgyalások érdemi voltának eldöntésére vonatkozott.
A repülőgépek és utasok kiszolgálásával, valamint más forgalmi tevékenységgel foglalkozó Repülőtéri Forgalmi Dolgozók Független Szakszervezete (RFDFSz) nem látja biztosítottnak a dolgozók szociális és gazdasági érdekeinek védelmét a privatizációs tenderben - válaszolta az MTI kérdésére Pető Alfréd, a közel 400 dolgozót képviselő szakszervezet megbízott vezetője. Csorba Attila, a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének (LDFSz) elnöke reménykedik abban, hogy folytatódhatnak a tárgyalások a munkáltatóval és a tulajdonossal, illetve a legfontosabb kérdésekben sikerül megállapodni.
Az ÁPV Rt. a közleményben kiemelte: "A Munka törvénykönyve előírása szerint lefolytatott, több mint 60 órát meghaladó érdemi véleménycsere, és a kezdetben közeledő álláspontok ellenére a feleknek nem sikerült megállapodást létrehozniuk. Ennek elsődleges okát az ÁPV Rt. abban látja, hogy az érdekképviseletek a 2005. október 1-jével módosított, és jelentős juttatásokat tartalmazó kollektív szerződés, valamint a 2005 szeptemberben 17 százalékos éves béremelés jóváhagyásával lezárult éves bértárgyalások tárgykörébe tartozó újabb követelései, és a privatizációs szervezet jogszabályokban előírt, e területre vonatkozó lehetőségei között olyan komoly eltérések mutatkoztak, amelyek feloldására nem volt mód."
(MTI)
Öt befektető szállhat újra ringbe a Budapest Airportért
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) igazgatósága döntött az egyfordulós zárt tender kiírásáról a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazat részvénycsomagjának eladására. A dolgozók képviselői továbbra is elégedetlenek az egyeztetéssel, aminek hiánya miatt az első pályázatot vissza kellett vonni.