4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) igazgatósága döntött az egyfordulós zárt tender kiírásáról a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazat részvénycsomagjának eladására. A dolgozók képviselői továbbra is elégedetlenek az egyeztetéssel, aminek hiánya miatt az első pályázatot vissza kellett vonni.

Az ÁPV Rt. pénteki közleménye szerint az igazgatóság megnevezte az öt meghívandó befektetőt, illetve befektetői konzorciumot, akiknek az ajánlatot november 14-én kell beadniuk.

Öt pályázó Ferihegyre

[ajanlo=383][igazitas=left/]Az egyfordulós zártkörű tenderre a privatizációs szervezet a német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide-ot, a brit BAA International Ltd.-t, a német Hochtief Airport GmbH és a Hochtief AirPort Capital konzorciumát, az ausztrál Macquarie Airports-ot és a dán Coppenhagen Airports-ot hívja meg a visszavont eljárásban az ÁPV Rt. birtokába jutott szakmai referenciák alapján. Sajtóértesülések szerint a Copenhagen Airports nem kíván pályázni.

Az október 20-án visszavont pályázatra 202-390 milliárd forintos árajánlatot adtak be, de - a pályázók, illetve a privatizációs szervezet által meg nem erősített - hírek szerint már ennél 100 milliárd forinttal többet is ajánlanak a BA Rt. részvényeiért, valamint a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogának megszerzéséért.

A privatizációs szervezet a jogszabályban meghatározott ideig, nyolc napon keresztül tárgyalt a BA Rt. üzemi tanácsával és az ott működő szakszervezetek képviselőivel. A megállapodás hiánya ellenére a privatizációs szervezet számos, a munkavállalók számára kedvező elemet beépített a pályázati kiírásba. Az ÁPV Rt. hozzátette: továbbra is kész megfelelő keretek között a konzultációra.

Elégedetlenek a szakszervezetek

[ajanlo=382][igazitas=right/]A Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezetének elnöke, Kováts István az MTI kérdésére elmondta: a törvényi előírásoknak megfelelően hét napig tartottak az egyeztetések, de azok a munkáltató és a privatizációs szervezet hibájából formaiak voltak. A szakszervezet a Budapest Airport Rt. stratégiai fontosságú területein dolgozók 40 százalékát tömöríti, nemcsak a gépkocsivezetőket.

A BA Rt. 2.200 alkalmazottjának 35 százaléka nem szakszervezeti tag, de az Üzemi Tanács az ő érdekeiket is képviseli - magyarázta Kováts István. A szakszervezet kilenc pontban tette közzé, milyen vállalásokat várjon el a befektetőktől az ÁPV Rt. Összességében a szakszervezet a három éves kollektív szerződés megtartását szorgalmazza. Állításuk szerint a privatizációs tender tervezetében az szerepel, hogy a befektető a három éves kollektív szerződést nem mondja fel. A szakszervezet viszont azt szeretné rögzíteni, hogy nem mondhatja fel.

A szakszervezet most jogi véleményezést kér, és ettől függően tervezi demonstráció - akár sztrájk - megtartását is. Kováts István elmondta, hogy a dolgozók között a múlt hónapban végzett közvélemény kutatás szerint a munkavállalók 93,6 százaléka elutasítja a privatizációnak ezt a formáját. Hozzátette: a tőzsdei privatizációval értenének egyet. A szakszervezeti vezető emlékeztetett arra, hogy 2003-ban már eredményt értek el abban a jogvitában, ami a tárgyalások érdemi voltának eldöntésére vonatkozott.

A repülőgépek és utasok kiszolgálásával, valamint más forgalmi tevékenységgel foglalkozó Repülőtéri Forgalmi Dolgozók Független Szakszervezete (RFDFSz) nem látja biztosítottnak a dolgozók szociális és gazdasági érdekeinek védelmét a privatizációs tenderben - válaszolta az MTI kérdésére Pető Alfréd, a közel 400 dolgozót képviselő szakszervezet megbízott vezetője. Csorba Attila, a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének (LDFSz) elnöke reménykedik abban, hogy folytatódhatnak a tárgyalások a munkáltatóval és a tulajdonossal, illetve a legfontosabb kérdésekben sikerül megállapodni.

Az ÁPV Rt. a közleményben kiemelte: "A Munka törvénykönyve előírása szerint lefolytatott, több mint 60 órát meghaladó érdemi véleménycsere, és a kezdetben közeledő álláspontok ellenére a feleknek nem sikerült megállapodást létrehozniuk. Ennek elsődleges okát az ÁPV Rt. abban látja, hogy az érdekképviseletek a 2005. október 1-jével módosított, és jelentős juttatásokat tartalmazó kollektív szerződés, valamint a 2005 szeptemberben 17 százalékos éves béremelés jóváhagyásával lezárult éves bértárgyalások tárgykörébe tartozó újabb követelései, és a privatizációs szervezet jogszabályokban előírt, e területre vonatkozó lehetőségei között olyan komoly eltérések mutatkoztak, amelyek feloldására nem volt mód."

(MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!