2p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megtört az autópálya-építési lendület Horvátországban, az eddigi túlköltekezés miatt a következő három évben összesen már csak 20 kilométernyi sztráda készül az adriai országban - közölte hétfőn a horvát business.hr üzleti lap internetes kiadása.

Horvátországban a 2005 és 2008 közötti időszakban eredetileg 15,4 milliárd kunát (közel 570 milliárd forintot) terveztek autópálya-építésekre, a végösszeg azonban 20,3 milliárd kunára (mintegy 750 milliárd forintra) rúgott. A csaknem negyedével nagyobb összegű kiadásokban az állami autópálya-építő és -üzemeltető HAC, a Fiume (Rijeka) és Zágráb közötti sztrádaüzemeltető ARZ, az isztriai szakasz és a Zágrábtól a szlovén határon fekvő Maceljig húzódó sztráda koncessziós fejlesztőjének a kiadásai is szerepelnek.

A lap beszámolója szerint a horvát kormány a múlt héten arról döntött, hogy a következő három évben összesen már csak 4 milliárd kunát (mintegy 148 milliárd forintot) költenek autópályák építésére. A nagymértékű eladósodottság az állami HAC számára már nem teszi lehetővé újabb hitelek felvételét, ezért 2012 végéig 2,4 milliárd kunát (közel 89 milliárd forintot) tud fejlesztésekre költeni. A 4 milliárdból fennmaradó összeg nagyobbik részét az isztriai gyorsforgalmi utak autópályává szélesítésére fordítja az üzemeltető Bina Istra társaság.

A következő három évben állami forrásból mindössze 20 kilométer sztráda épülhet, ebből 10-10 kilométert jelent a Zágrábtól délre, Jakusevac és Velika Gorica között évek óta épülő szakasz befejezése, valamint a Dubrovnik felé vezető A1-es autópálya Ravca és Ploce között már szintén zajló építkezésének lezárása.

A lap szerint az eredeti tervekben szereplő sztrádaépítésekre a következő években legalább 20 milliárd kunára (közel 750 milliárd forintra) lenne még szükség. A pénzhiány azonban azt jelenti, hogy a horvát főváros és Sisak közötti autópálya építését, a Dubrovnikig tartó szakasz folytatását, valamint a Fiumétől délre az Adria partjára tervezett beruházásokat 2012 után remélt "jobb időkre" vagy örökre elhalasztják Horvátországban.

Bozidar Kalmeta közlekedési miniszter augusztusban közölte az MTI-vel, hogy 2003 óta összesen 515 kilométernyi sztrádát helyeztek forgalomba, így mára 1.245 kilométeresre bővült a horvát autópálya-hálózat.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!