Rendelés-felvétel, komissiózás
A vevők megrendeléseit az értékesítési menedzserek veszik fel. A szoftver korlátozza a rendelésfelvételt: a kifutó termékek esetében csak addig lehet a rendelést rögzíteni, amíg a központi készletnyilvántartás szerint még tart a készlet; bázis cikkek esetén mindig lehet rendelni, de hiány esetén a rendszer megmutatja azt az időpontot, amikor a megrendelés teljesíthető lesz.
A menedzserek este műholdas kapcsolaton keresztül továbbítják a megrendeléseket a központi informatikai osztálynak, ahol ez alapján kinyomtatják a szállítóleveleket. Naponta átlagosan 50-100 szállítólevél készül (vevők bármilyen gyakorisággal rendelhetnek alsó értékhatár nélkül).
Az áru előkészítése sztatikus módon történik: a gyűjtésére a tárolóhelyen belül kerül sor - "ember megy az áruhoz". Módszere pedig hagyományos: kézi. A komissiózási stratégia: megrendelésenkénti soros (egylépcsős) komissiózás.
A szállítólevelek tartalmazzák - a szokásos árumegnevezésen, színen, méreten és darabszámon kívül - az adott termék komissiózási helyét is. A tételek a komissiózási helyek sorrendjében szerepelnek, így a szállítólevél eleve meghatározza a komissiózási útvonalat. A szállítóleveleket a szállítást szervező alkalmazott adja ki komissiózásra, aszerint csoportosítva és olyan sorrendben, ahogy ezek kiszállításra kerülnek. Egy komissiózó egyszerre csak egy vevői megrendelést állít össze.
A szállítólevél alján összegezve van a megrendelés darabszáma. Ennek alapján kell a dolgozónak eldöntenie, hogy a lehetséges 5 közül melyik méretű kartondoboz lenne a legmegfelelőbb az adott megrendelés összeállítására. Az általános törekvés, hogy egy címre lehetőség szerint egy csomag jusson.
A szállítólevélen szereplő tételek sorrendje mindig a hullámvonalos útvonal-bejárási stratégiát követik. A komissiózó a szállítólevél egyik példányán "pipálja ki" a begyűjtött árut; amit nem talált, azt bekarikázza, ill. korrigálja, feltűntetve a megtalált/begyűjtött mennyiséget. Amikor egy szállítólevélen "végig haladt", a kigyűjtött árut tartalmazó karton(oka)t átrakja a középső folyosón központilag elhelyezett gyűjtő kocsikra, és a tetejére helyezi a szállítólevél mindkét példányát. A gyűjtőkocsi közelében elő vannak készítve további összeállítandó szállítólevelek. Onnan veszi le a soron következőt kezdi el újra a feladatot.
A megtelt gyűjtőkocsikat a komissiózó vagy a revizor maga tolja ki és a szállítólevél második példánya alapján ellenőrzi, hogy termék/szín/méret megfelelő mennyiségben került-e a dobozba. Ehhez rendszerint a teljes mennyiséget kirakja az asztalra, aztán ellenőrzés után tételenként helyezi vissza a dobozba. Ha eltérést észlel, összehasonlítja a szállítólevél első példányával, hogy a komissiózó bekarikázta ill. korrigálta-e a darabszámot vagy "kifelejtette" az adott tételt. Ha kifelejtette, a revizor megy a megjelölt helyre is kipótolja a hiányos mennyiséget. Miután az áru visszakerült a dobozba, leragasztja azt és ráírja a vevő nevét és mindkét szállítólevél-példány kíséretében továbbítja.
Kiszállítás
A kiszállítás szervezéséért felelős dolgozó először továbbítja a kézzel módosított szállítóleveleket az informatikai osztálynak, ahol a módosításokat számítógépen is rögzítik, és ez alapján számlákat állítanak ill. nyomtatnak ki.
A számlák visszakerültéig a dobozok vevők címe szerinti csoportosítása folyik. Majd megtörténik a kiszállítás lehetőség szerint saját gépkocsikkal vagy egy szállítmányozó cég igénybe vételével.
Raktározás és elosztás a ruhaiparban
A ruhaipari vállalatok termékei termelésének és értékesítésének a megszervezése az áruk sokfélesége miatt nem kis feladat. Az alábiakban egy több mint 100 éves, az egész világon neves ruhaipari vállalat raktározási tevékenységét mutatjuk be. A magyarországi leányvállalat több mint 10 éve alakult meg. Innen történik a magyar és még néhány közép-európai ország piacának az ellátása is.