3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az odáig rendben van, hogy a 29 éves Matolcsy Ádám eddigi élete munkájából vette meg az egyik legnagyobb hazai portált kiadó céget. De akkor is rejtély, hogyan tudott egy milliárdos vállalkozásra szert tenni pár százmillió forintból.

Szerdán robbant a hír, hogy Matolcsy György, jegybankelnök fia megvette az Origót kiadó New Wave Media Groupot. Már az első perctől kezdve felmerült a kérdés, miből tudta ezt megtenni, a nagy kérdést igyekezett egy nappal később a Magyar Időknek adott nyilatkozatában megválaszolni, ám ezzel semennyivel sem kerültünk előrébb.

Egészen pontosan ez a válasz a "mégis miből?" kérdésre:

"A vállalkozásaim által termelt jövedelemből tudtam megvásárolni. Pénzügyileg ez a vételár kifizetésével, de főként nagymértékű hitelek átvállalásából áll. A hitel átvállalásánál nemcsak a termék a fedezet, hanem eddigi életem munkája, az összes cégem, ingatlanaim, szóval minden."

Matolcsy Ádám 4 cégben érdekelt:

  • a vevőként megjelenő Magyar Stratégiai Zrt-ben,
  • a Balaton Bútor Kft.-ben, ami másfél évvel ezelőtt került hozzá,
  • a Galamorous Kft-ben,
  • valamint édesanyjával közösen birtokolja az Eurotourism Kft-t.

A cégek közül a legjobban a Magyar Stratégiai Zrt. prosperál, ám még ez a teljesítmény is nagyságrendekkel elmarad attól, amit az Origo képvisel. Tavaly 145 milliós árbevétele volt, amiből 120 millió forint nyereséget termelt ki. Igaz, tavaly és tavalyelőtt is jövőbeni beruházásokra fejlesztési tartalékot képzett, ám ennek nagysága 2016 év végén mindössze 51 millió forint volt.


(Fotó: Facebook)

Nem megy rosszul a Balaton Bútornak sem, tavaly kicsivel több mint 1 milliárd forint volt az árbevétel (a korábbi 1,4 milliárd után), amiből a végén mindössze 266 ezer forint nyereség maradt. A Glamorous ezekhez képest mikrocég 76 milliós bevétellel és valamivel több mint 4 milliós nyereséggel. Az Eurotourism még ennél is kisebb, tavaly még a 2 milliót sem érte el a bevétel, ami kevésnek is bizonyult a kiadásokra és így 767 ezres veszteséget kellett elkönyvelni.

A cégeknek tehát nemhogy a tavalyi évi, de nagyjából a teljes eddigi működésükből sem igazán lehet fedezni az Origó feltételezett milliárdos nagyságrendű vételárát. Azt tudjuk, hogy korábban a New Wave Media 4 milliárd forintért vette meg a portált, aminek a működését sikerült nyereségessé tenni, tehát elméletileg akár a vételárnál valamivel többért is túladhattak volna Száraz Istvánék az Origón.

Ám legyen, tételezzük fel, hogy az Origo valós értékénél kevesebbet fizetett a tetemes hitelállomány átvállalása miatt. Viszont az újonnan szerzett cég adósságát előbb-utóbb nem ártana kifizetni, mely tavaly év végén 1,3 milliárd forintot tett ki. Az Origo tavaly 5,3 milliárdos bevételből majdnem félmilliárdos nyereséget tudott kitermelni a korábbi tetemes veszteség után.

És ha már szóba kerültek a hitelek. Matolcsy Ádám a Magyar Időknek adott interjújában elmondta: nem vett fel hitelt a tranzakcióhoz, de nem is tehetné meg, hiszen a vállalatcsoport jelenlegi hitelei miatt akvizíciós hitelt már nem tudna felvenni. A New Wave Media Groupnak több hitele is van, ezek egy része növekedési bankos hitel, amit majd Matolcsy Ádám fizet tovább. A Növekedési Hitelbank egyébként Szemerey Tamás tulajdonában van, aki Matolcsy Ádám másodnagybátyja. 

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!