Milliárdokat költ a hazai online média
Az Erőpróba mellett az érdeklődők tegnap egy konferencián is részt vehettek a Corvinus Egyetemen, melyet a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete és a Magyar Reklámszövetség Online Tagozata "Napnál is világosabb - Internet, fogyasztók, reklám" címmel rendezett meg.
A mini-konferencia előadói az online média minden területéről érkeztek. Reprezentálták magukat a tartalomszolgáltatók képviselői, az őket auditáló társaságok, illetve az egyéb kutatásokra és felmérésekre szakosodott cégek. A vita moderátora Mester Sándor volt, a résztvevők pedig: Varga Károly (Medián WebAudit), Bacher János (GfK), Klenovszki János (WRC), Gábos Zsuzsa (Szonda Ipsos) és Duránkai Gábor (TNS) voltak.
Vonzó a hazai online piac a befektetőknek
A résztvevők egyetértettek abban, hogy a magyar online piac gyors ütemben növekszik és egyre vonzóbb a befektetők számára. Ennek köszönhetően egyre több vállalat fedezi fel magának ezt az új hirdetési formát.
2005-ben az online reklámköltések biztos, hogy elérik a 40 százalékos növekedést, de ez akár felkúszhat 50 százalékig is, közölte Szabó Ákos, az index.hu kereskedelmi és marketingigazgatója. A magyar online tartalomszolgáltatói és az ezzel szorosan együtt felnövő hirdetési piacok hat éves történelméről beszélhetünk. Ez az internet időszakának "aktív" ideje.
Az utóbbi évek folyamatos és nagy tempójú bővülése annak köszönhető, hogy a hirdetők egyre inkább kezdik felismerni és kiaknázni az online marketingben rejlő, más médiumokhoz képest egyedinek mondható lehetőségeket, mint amilyen a célcsoport pontos meghatározása vagy a rendkívüli hatékonyság.
Milliárdos reklámköltések a hazai médiában
Az online hirdetési piacot a kezdetekben három cég, a WebAudit, a Matesz és a Tárki is megpróbálta auditálni, különféle eszközökkel. Ezek közül az elsőnek sikerült szolgáltatását fenntartani.
Szabó szerint 2001-ben az "internet-lufi" kipukkanása volt az online média mélypontja. Ezután a piac 2003 környékén kezdett magához térni, majd megint lendületet vett és manapság ismét szárnyal. A globális példát követve a hazai piacokon is már milliárdos reklámköltésekről és bevételekről lehet beszélni.
Mint ahogy azt Szabó Ákos elmondta, a hazai online hirdetési piacokat még csak most kezdik felfedezni a nagy hirdetők, akik egyre inkább elfordulnak a hagyományos reklámcsatornáktól. Így egyre több bank és gépjármű-kereskedési hirdetés található meg a hazai portálokon. Az FMCG (Fast Moving Comsumer Goods/ fogyasztási cikkek) szektor azonban még mindig a rádiót és a tévét részesíti előnyben az internet kárára, ám ez a szekció is egyre inkább az online hirdetési lehetőségek felé kezd elmozdulni.
Azok a hirdetők, akik kizárólag rádióban és tévében utaznak, nem veszik komolyan az online hirdetéseket, pedig ezek a hirdetések sokkal jobban irányíthatók és pozícionálhatók, ráadásul még olcsóbbak is, mint egyéb médiában szereplő társaik. Minden előadó megegyezett abban, hogy az online média évről évre egyre nagyobb szeletet követel a reklámtortából.
Menedzsment Fórum