3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Germanwings egyik gépének a héten történt légikatasztrófája ismét ráirányította a figyelmet a repülés veszélyeire. Nem érdektelen hát megnézni, melyek a legbiztonságosabb légitársaságok a kontinensünkön.

Ugyan a 2014-es évben több jelentős médiavisszhangot kapott légiszerencsétlenség történt, elég csak a Malaysian Airlines eltűnt gépére, vagy a Kelet-Ukrajna felett lelőtt repülőre gondolni. Ráadásul Ázsiában ezek mellett más halálos áldozatokkal járó balesetek is voltak. Az International Air Transport Association (IATA) statisztikái szerint 2014-ben 614 áldozattal járt a polgári repülés. Európa azonban a légitársaságok szempontjából a biztonság mekkája, hiszen (eltekintve a kelet-ukrajnai incidenstől) tavaly nem volt halálos áldozattal járó ügy, és egyébként is nagyon ritkán történnek fatális balesetek. Ebben a rövidebb távok mellett a korszerűbb gépek és a magasabb minőségi- és biztonsági elvárások is komoly szempontot játszanak.

A "sokat szidott" fapados légitársaságok kapcsán a 2000-es években például rendszeresen felmerülő érv volt a hagyományos üzleti modellt követő versenytársak részéről, hgy az intenzívebb kihasználtság komoly veszélyekkel fenyeget. Ennek ellenére a nagyobb és ismertebb légitársaságok (Ryanair, EasyJet, WizzAir) járatain eddig legfeljebb zavarok, kisebb meghibásodások voltak. Ezeknek legfeljebb a gépek visszafordulása, vagy kisebb sérülések lettek a következményei, de teljes repülőgépeket elemésztő katasztrófákra eddig nem került sor. Más kérdés, hogy az első szakértői jelentések szerint a héten lezuhant Germanwings gép sem műszaki okok miatt semmisült meg, hanem a másodpilóta szándékos viselkedése járulhatott ehhez hozzá.


A balesetek kapcsán természetesen a statisztikák rendszeresen bebizonyítják, hogy összehasonlítva például a közúti tragédiák áldozatainak számával a légiközlekedés nem tekinthető kiemelt kockázatúnak. A kontinensen a héten bekövetkezett katasztrófához mérhető, jelentős számú áldozattal járó esemény utoljára 2008-ban történt, amikor Madridban leszállás közben a Spanair gépe a földhöz csapódott. Emellett európai légitársasághoz kapcsolódik a magyar áldozatokkal is járó 2009-es szomorú eset, amikor az Air France egyik Airbus A330-as repülőgépe zuhant az Atlanti-óceánba. Az European Aviation Safety Agency (EASA) szerint az Európai Unióban a legalacsonyabb a halálos esetekkel járó balesetek száma, 1,8 millió járatra jut ugyanis egy.


You will find more statistics at Statista

Hiába hangsúlyozzák a relatív biztonságos körülményeket, mind a nemzetközi (IATA), mind az európai szervezet (EASA) ódzkodik attól, hogy rangsorolja a légitársaságokat. Létezik mindazonáltal erre is egy összeállítás, amelyet egy németországi székhelyű szervezet, a Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) állít össze, és amely a világ legnagyobb forgalmú 60 légitársaságát rangsorolja az elmúlt 30 év tapasztalatai alapján.

A JACDEC listáján a legelőkelőbb európai cég a KLM, amely az ötödik, más légitársaság a kontinensről nincs is benne a TOP10-ben. A 10. és a 20. hely között viszont több vállalat is szerepel:  a német Lufthansa, amely a Germanwings anyavállalata, a TAP Portugal, a British Airways, a Virgin Atlantic és az Air Berlin.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!