Ugyan a 2014-es évben több jelentős médiavisszhangot kapott légiszerencsétlenség történt, elég csak a Malaysian Airlines eltűnt gépére, vagy a Kelet-Ukrajna felett lelőtt repülőre gondolni. Ráadásul Ázsiában ezek mellett más halálos áldozatokkal járó balesetek is voltak. Az International Air Transport Association (IATA) statisztikái szerint 2014-ben 614 áldozattal járt a polgári repülés. Európa azonban a légitársaságok szempontjából a biztonság mekkája, hiszen (eltekintve a kelet-ukrajnai incidenstől) tavaly nem volt halálos áldozattal járó ügy, és egyébként is nagyon ritkán történnek fatális balesetek. Ebben a rövidebb távok mellett a korszerűbb gépek és a magasabb minőségi- és biztonsági elvárások is komoly szempontot játszanak.
A "sokat szidott" fapados légitársaságok kapcsán a 2000-es években például rendszeresen felmerülő érv volt a hagyományos üzleti modellt követő versenytársak részéről, hgy az intenzívebb kihasználtság komoly veszélyekkel fenyeget. Ennek ellenére a nagyobb és ismertebb légitársaságok (Ryanair, EasyJet, WizzAir) járatain eddig legfeljebb zavarok, kisebb meghibásodások voltak. Ezeknek legfeljebb a gépek visszafordulása, vagy kisebb sérülések lettek a következményei, de teljes repülőgépeket elemésztő katasztrófákra eddig nem került sor. Más kérdés, hogy az első szakértői jelentések szerint a héten lezuhant Germanwings gép sem műszaki okok miatt semmisült meg, hanem a másodpilóta szándékos viselkedése járulhatott ehhez hozzá.
A balesetek kapcsán természetesen a statisztikák rendszeresen bebizonyítják, hogy összehasonlítva például a közúti tragédiák áldozatainak számával a légiközlekedés nem tekinthető kiemelt kockázatúnak. A kontinensen a héten bekövetkezett katasztrófához mérhető, jelentős számú áldozattal járó esemény utoljára 2008-ban történt, amikor Madridban leszállás közben a Spanair gépe a földhöz csapódott. Emellett európai légitársasághoz kapcsolódik a magyar áldozatokkal is járó 2009-es szomorú eset, amikor az Air France egyik Airbus A330-as repülőgépe zuhant az Atlanti-óceánba. Az European Aviation Safety Agency (EASA) szerint az Európai Unióban a legalacsonyabb a halálos esetekkel járó balesetek száma, 1,8 millió járatra jut ugyanis egy.
You will find more statistics at Statista
Hiába hangsúlyozzák a relatív biztonságos körülményeket, mind a nemzetközi (IATA), mind az európai szervezet (EASA) ódzkodik attól, hogy rangsorolja a légitársaságokat. Létezik mindazonáltal erre is egy összeállítás, amelyet egy németországi székhelyű szervezet, a Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) állít össze, és amely a világ legnagyobb forgalmú 60 légitársaságát rangsorolja az elmúlt 30 év tapasztalatai alapján.
A JACDEC listáján a legelőkelőbb európai cég a KLM, amely az ötödik, más légitársaság a kontinensről nincs is benne a TOP10-ben. A 10. és a 20. hely között viszont több vállalat is szerepel: a német Lufthansa, amely a Germanwings anyavállalata, a TAP Portugal, a British Airways, a Virgin Atlantic és az Air Berlin.
mfor.hu