Magyar idő szerint kedd este a Seattle melletti Everettben levegőbe emelkedett a Boeing régóta várt "csodagépe". A Dreamliner két katonai repülőgép kíséretében, rossz időjárási körülmények között "mártózott meg" a levegőben, majd három órás szárnyalás után - az eső miatt a tervezettnél két és fél órával korábban - visszatért a Boeing everetti bázisára.
Ahogy várták
"A repülőgép a vártnak megfelelően teljesített, megérte ennyi energiát fektetni a fejlesztésbe" – értékelte a debütálást a Seattle Times-nak Pat Shanahan, a Boeing kereskedelmi repülőgép-fejlesztéseket felügyelő vezetője.
A Boeing presztízsfejlesztésének számító Dreamliner alaposan megvárakoztatta rajongóit, hiszen az eredeti tervekhez képest három évet késett, bemutatkozását pedig öt alkalommal halasztották el. A csúszás elsősorban technikai problémákra vezethető vissza: a Dreamliner legnagyobb újításának számító karbonszálas test ugyanis a gép építőit, valamint a beszállítókat is komoly problémák elé állította.
Ötödével kevesebbet fogyaszt
A fejlesztés komolyságát mutatja, hogy míg a hagyományos gépeknél, például egy Boeing 777-esnél a géptestnek mindössze 12 százalékát alkotják karbonszálas vagy hasonlóan könnyű anyagok, addig a Dreamlinernél ez az arány mintegy ötven százalék. Ennek köszönhetően fejlesztői szerint mintegy húsz százalékkal fogyaszt kevesebbet versenytársainál, ami az üzemanyagköltségeket tekintve komoly versenyelőnyt jelent.
Nem véletlen, hogy a hosszú távokon is bevethető Dreamliner már most a Boeing legsikeresebb termékének számít – eddig 865 darabra futott be megrendelés. Az első gépeket egyébként szűk egy év múlva, azaz 2010 negyedik negyedévében szállíthatják le a vevőknek.
Hat gépet tesztelnek
Előtte azonban kilenc hónapon át a levegőben kell bizonyítania alkalmasságát a légügyi hatóságok előtt. A tesztperiódus alatt összesen hat példányát próbálják ki – a második talán már karácsony előtt debütál, a harmadik pedig januárban száll majd fel először.
Elemzők szerint a Dreamliner fejlesztési költségei mintegy 15 milliárd dollárra rúgnak. Hivatalos adat ezzel kapcsolatban nincs, mivel a költségeket a Boeing üzleti titokra hivatkozva nem közölte. Arról is csupán szakértői becslések láttak napvilágot, hogy a több mint három éves csúszás miatt további 11 milliárd dollár többletkiadás terheli a Boeinget.
W. B.
Menedzsment Fórum