3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kedd este sikeresen átesett a tűzkeresztségen az amerikai óriáscég legújabb fejlesztése: "a csodagép" három órát körözött a levegőben Seattle közelében. A konszern hatalmas reményeket fűz a szuperkönnyű anyagból készült és versenytársainál ötödével kevesebbet fogyasztó géphez, amelyből eddig több mint nyolcszáz talált gazdára.

Magyar idő szerint kedd este a Seattle melletti Everettben levegőbe emelkedett a Boeing régóta várt "csodagépe". A Dreamliner két katonai repülőgép kíséretében, rossz időjárási körülmények között "mártózott meg" a levegőben, majd három órás szárnyalás után - az eső miatt a tervezettnél két és fél órával korábban - visszatért a Boeing everetti bázisára.

Ahogy várták

"A repülőgép a vártnak megfelelően teljesített, megérte ennyi energiát fektetni a fejlesztésbe" – értékelte a debütálást a Seattle Times-nak Pat Shanahan, a Boeing kereskedelmi repülőgép-fejlesztéseket felügyelő vezetője.   

A Boeing presztízsfejlesztésének számító Dreamliner alaposan megvárakoztatta rajongóit, hiszen az eredeti tervekhez képest három évet késett, bemutatkozását pedig öt alkalommal halasztották el. A csúszás elsősorban technikai problémákra vezethető vissza: a Dreamliner legnagyobb újításának számító karbonszálas test ugyanis a gép építőit, valamint a beszállítókat is komoly problémák elé állította.

Ötödével kevesebbet fogyaszt

A fejlesztés komolyságát mutatja, hogy míg a hagyományos gépeknél, például egy Boeing 777-esnél a géptestnek mindössze 12 százalékát alkotják karbonszálas vagy hasonlóan könnyű anyagok, addig a Dreamlinernél ez az arány mintegy ötven százalék. Ennek köszönhetően fejlesztői szerint mintegy húsz százalékkal fogyaszt kevesebbet versenytársainál, ami az üzemanyagköltségeket tekintve komoly versenyelőnyt jelent.

Nem véletlen, hogy a hosszú távokon is bevethető Dreamliner már most a Boeing legsikeresebb termékének számít – eddig 865 darabra futott be megrendelés. Az első gépeket egyébként szűk egy év múlva, azaz 2010 negyedik negyedévében szállíthatják le a vevőknek. 

Hat gépet tesztelnek

Előtte azonban kilenc hónapon át a levegőben kell bizonyítania alkalmasságát a légügyi hatóságok előtt. A tesztperiódus alatt összesen hat példányát próbálják ki – a második talán már karácsony előtt debütál, a harmadik pedig januárban száll majd fel először.

Elemzők szerint a Dreamliner fejlesztési költségei mintegy 15 milliárd dollárra rúgnak. Hivatalos adat ezzel kapcsolatban nincs, mivel a költségeket a Boeing üzleti titokra hivatkozva nem közölte. Arról is csupán szakértői becslések láttak napvilágot, hogy a több mint három éves csúszás miatt további 11 milliárd dollár többletkiadás terheli a Boeinget.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!